Geautomatiseerde marketing e-mails zijn reclame meldingen die naar jouw klanten worden verstuurd om hen aan jouw winkel te herinneren. Marketing E-mails worden eenmalig ingesteld en vervolgens automatisch verstuurd wanneer ze door een specifieke gebeurtenis worden geactiveerd. Met name wanneer jouw klanten:
producten aan hun Favorieten hebben toegevoegd, maar ze niet hebben gekocht
een winkelwagen met producten erin hebben achtergelaten
meerdere malen iets in jouw winkel hebben gekocht
al zes maanden niets hebben gekocht, enz.
Geautomatiseerde e-mails worden op het juiste moment naar relevante ontvangers gestuurd, dus ze helpen om klanten opnieuw naar jouw winkel te halen, verkopen te genereren en de klantloyaliteit te verhogen.
Je kan de tekst bewerken en waardebonnen en links naar social media toevoegen om de e-mails te personaliseren.
Geautomatiseerde mails zijn beschikbaar met de E-mail Marketing App
Soorten marketing e-mails
Je kan verschillende soorten geautomatiseerde marketing e-mails vanuit jouw winkel versturen. je kan ze allemaal gebruiken of alleen de soorten kiezen die bij jouw zakelijke doelen passen.
De herinnering voor favoriete producten wordt verstuurd drie dagen nadat een klant producten aan zijn favorieten heeft toegevoegd, maar ze niet heeft gekocht.
De herinnering voor een verlaten winkelwagen wordt verstuurd twee uur nadat een klant producten aan een winkelwagen heeft toegevoegd en bij het afrekenen een e-mailadres heeft opgegeven. Elke e-mail bevat een lijst met de producten die de klant in de winkelwagen heeft achtergelaten en een knop om een bestelling af te ronden. Je kan de efficiëntie van de e-mails verbeteren door er een kortingsbon aan toe te voegen. Dit verhoogt de kans dat een klant terugkomt en iets bij je koopt.
De bevestiging van de bestelling met verwante producten wordt direct na het plaatsen van een bestelling verstuurd. De e-mail bevat de beschrijving van de bestelling en producten die een klant mogelijk ook leuk vindt. Een klant ziet dat er producten in jouw winkel zijn die de bestelling aanvullen en heeft een goede reden om terug te komen en te kopen.
Je kan handmatig aan elk artikel in jouw catalogus drie verwante producten toewijzen om logische productcombinaties te vormen. Als je geen verwante producten opgeeft, maar toch deze geautomatiseerde e-mail campagne wil activeren, worden de verwante producten automatisch door KMO Shops gekozen.
Het verzoek om feedback wordt vier weken na het wijzigen van de status van de bestelling is "Verzonden" of één dag na het wijzigen van de status van de bestelling in "Geleverd" verstuurd (als zo'n e-mail niet eerder is verstuurd). Als jouw verzending over het algemeen korter of langer duurt, kan je de verzendtijd bijwerken. Met deze e-mails laat je klanten zien dat hun mening belangrijk is en dat je graag wilt weten of ze tevreden zijn met hun winkelervaring. Dat zal helpen om een langdurige relatie tot stand te brengen en te ontwikkelen.
Bij het ontvangen van deze e-mail kan jouw klant klikken op de link "Feedback geven". Er wordt een nieuw e-mailvenster geopend, met een vooraf ingevuld e-mailadres van jouw winkel (het e-mailadres dat je invult in het veld zakelijk e-mailadres in Instellingen → Algemeen → Winkelprofiel). Zodra je de brief met feedback hebt ontvangen, kan je die verder verwerken. Je kan bijvoorbeeld jouw klant bedanken, om enkele details vragen, de klacht afhandelen en/of de beoordeling op jouw website plaatsen. Als je de KMO Shops EasyEditor gebruikt, kan je in een speciaal blok getuigenissen toevoegen.
Feedback uit e-mails van klanten wordt niet automatisch op de website van jouw winkel geplaatst.
Waardering voor loyale klanten wordt gestuurd naar een klant op de dag nadat deze zijn tweede bestelling heeft geplaatst en bij alle volgende bestellingen. Je kan klanten daarmee bedanken voor hun loyaliteit en zorgen voor een meer persoonlijke band.
De herinnering aan inactieve klanten wordt verzonden als een klant zes maanden na de laatste aankoop niet meer in jouw winkel is geweest. De e-mail bevat de details van de laatste bestelling en aanbevolen producten uit jouw winkel.
De e-mail op de verjaardag van de aankoop wordt een jaar na het plaatsen van de bestelling verstuurd. Hij bevat de best verkochte producten uit jouw winkel, uit de categorie Voorpagina winkel. Dit type e-mail is vooral handig als jouw producten vaak worden gekocht om cadeau te geven, omdat het jouw klanten kan herinneren aan de speciale gebeurtenis en je ze zo terug kan laten komen op zoek naar nieuwe geschenken.
Hier zie je hoe KMO Shops de producten uitzoekt voor de e-mails "Herinnering aan inactieve klanten en "Aankoopverjaardag":
zes van de duurste producten uit de categorie Voorpagina winkel;
als je minder dan zes producten in de categorie Voorpagina winkel heeft, toont KMO Shops het aantal producten dat je heeft;
als je geen categorie Voorpagina winkel heeft, toont KMO Shops zes van de duurste producten uit jouwhele winkel;
als je slechts één artikel verkoopt, laat KMO Shops dit artikel in de e-mail zien.
"Herinnering aan inactieve klanten" wordt niet verzonden voor bestellingen die meer dan 6 maanden geleden zijn geplaatst. De e-mail "Aankoop Verjaardag" wordt niet verstuurd voor bestellingen die minder dan een jaar geleden zijn geplaatst. Als je in andere situaties marketing e-mails wilt versturen, kan je voor jouw winkel een e-mail marketing service gebruiken (bijvoorbeeld Mailchimp).
Geautomatiseerde e-mails inschakelen
Geautomatiseerde mails zijn beschikbaar met de E-mail Marketing App
Met geautomatiseerde e-mails kan je op het juiste moment gerichte berichten naar klanten sturen. De e-mails zijn gepersonaliseerd zodat ze aansluiten bij eerdere interacties met jouw winkel. Dit betekent dat elke klant potentieel interessante productsuggesties voor hem of haar te zien zal krijgen. Hoe relevanter jouw e-mails zijn, hoe groter jouw kans op meer verkoop.
Geautomatiseerde e-mails worden eenmaal ingesteld en worden vervolgens elke keer verstuurd wanneer een klant voldoet aan een vooraf gedefinieerde gebeurtenis. Voor het inschakelen kan je van elk e-mailsjabloon een voorbeeld bekijken, de inhoud bewerken en een kortingsbon toevoegen.
Beginnen met het versturen van geautomatiseerde e-mails:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Marketing → Geautomatiseerde e-mails
Schakel E-mails verzenden in om alle beschikbare marketing e-mails tegelijk te activeren. Of activeer alleen die e-mails die aansluiten bij jouw zakelijke doelen
Dat is alles. Vanaf dit moment beginnen klanten marketing e-mails in hun inbox te ontvangen. Bovenin de pagina Geautomatiseerde e-mails kan je de statistieken van de e-mails volgen (hoeveel e-mails zijn verzonden, hoeveel omzet ze hebben opgeleverd of hoeveel waardebonnen zijn toegevoegd).
Als je wilt stoppen met het verzenden van een bepaalde e-mail, kan je naast die e-mail de verzending uitschakelen op de pagina Marketing → Geautomatiseerde e-mails.
Kortingsbonnen toevoegen
Aan elk van de geautomatiseerde e-mailsjablonen kan je een kortingsbon toevoegen. Al jouw klanten ontvangen de e-mail met de bon. Je kan bijvoorbeeld een kortingsbon toevoegen aan e-mails voor verlaten winkelwagens als een extra stimulans om de bestelling af te ronden. Speciale aanbiedingen zoals "15% korting op jouw volgende aankoop! of "Gratis verzending van jouw volgende bestelling" kunnen belangrijke drijfveren zijn om jouw klanten terug te laten komen en iets te kopen.
Kortingsbonnen in KMO Shops kunnen flexibel gemaakt worden. je kan beperken hoeveel keer een kortingsbon gebruikt kan worden of kortingscodes instellen voor specifieke bestellingen, producten of klanten. je kan elk soort waardebon aan de geautomatiseerde marketing e-mail toevoegen, behalve de éénmalige waardebon aangezien die slechts eenmaal gebruikt kan worden.
Een kortingsbon toevoegen aan een geautomatiseerde e-mail:
Controleer voordat je een korting toevoegt dat je een actieve waardebon heeft op de pagina Marketing → Kortingsbonnen. je kan een specifieke kortingsbon maken voor jouw doel.
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Marketing → Geautomatiseerde e-mails.
Zoek het type e-mail waaraan je een kortingsbon wilt toevoegen en klik op Beheren. Bijvoorbeeld de herinnering voor favoriete producten:
Scrol naar beneden naar de sectie Marketingtools en klik op Kortingsbon toevoegen:
Je kan aan elke automatische mail een kortingscode toevoegen, met uitzondering van de bonnen die maar één keer gebruikt kunnen worden. Als je een waardebon met beperkingen selecteert, bijvoorbeeld een waardebon die alleen voor een bepaalde categorie of een bepaald product kan worden gebruikt, zal KMO Shops je daaraan herinneren:
Klik op Opslaan.
Wanneer klanten een kortingsbon ontvangen, kunnen ze de code gebruiken bij het afrekenen en korting krijgen op hun volgende bestelling. Om de code te gebruiken, moet een klant bij het afrekenen klikken op jouw waardebon inwisselen en de code invoeren in het geopende veld:
Dit veld verschijnt alleen voor klanten als je minstens één actieve waardebon in jouw winkel hebt.
Je kan de kortingsbonnen beheren: de naam, code, soort korting en beperkingen wijzigen of nieuwe bonnen maken in Marketing → Kortingsbonnen.
Kortingsbonnen verwijderen in geautomatiseerde marketing e-mails
Als je tijdelijk wil stoppen met het verzenden van kortingsbonnen in geautomatiseerde marketing e-mails, kan je de code van een waardebon verwijderen uit het e-mailsjabloon.
Kortingsbonnen verwijderen uit geautomatiseerde marketing e-mails:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Marketing → Geautomatiseerde e-mails.
Zoek het type e-mail waaruit je een kortingsbon wil verwijderen en klik op Beheren. Bijvoorbeeld de herinnering voor favoriete producten.
Scrol naar beneden naar de sectie Marketingtools en klik op Waardebon verwijderen:
Je kan altijd opnieuw kortingsbonnen toevoegen aan geautomatiseerde marketing e-mails.
Links naar jouw social media-accounts toevoegen
Geef in geautomatiseerde e-mails jouw social media-accounts op om klanten aan te moedigen jouw accounts te volgen.
Sociale links toevoegen:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar de pagina Instellingen → Winkelprofiel.
Scrol naar beneden naar Social Media-accounts.
Voeg de links naar jouw account toe.
Klaar! Vanaf nu worden deze accounts weergegeven in de e-mail meldingen die worden verstuurd vanuit jouw winkel.
Sjablonen voor marketing e-mails aan klanten bewerken
E-mailjablonen zijn universeel en kunnen worden verzonden zoals ze zijn. Maar je kan de bewoordingen en toon van de e-mails altijd aanpassen aan het merk van jouw winkel.
Sjabloon voor geautomatiseerde marketing e-mails bewerken:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Instellingen → Meldingen.
Kies een e-mail die je wilt wijzigen en klik vervolgens op Bewerken.
Breng de noodzakelijke wijzigingen aan.
Sla de wijzigingen op.
Verstuur een e-mail als test om te controleren of je alles goed heeft gedaan.