Naar de hoofdinhoud

Productfilters instellen

Gisteren bijgewerkt

Wanneer je product-filters in jouw winkel gebruikt, vinden jouw klanten veel sneller wat ze nodig hebben en veranderen dus gemakkelijker in kopers.

Door filteropties in te schakelen, kunnen de bezoekers van jouw winkel zowel binnen categorieën als op de zoekpagina gerichter zoeken op prijs, categorie, artikelnummer, beschikbaarheid, speciale aanbiedingen, merk, kleur, maat en meer. Als je jouw producten aanpast met nieuwe productkenmerken, worden er onmiddellijk meer filters toegevoegd.

Als je meerdere merken in jouw winkel heeft met een gevarieerde voorraad van meer dan 50 artikelen, zijn filters precies wat je nodig heeft om jouw klanten een uitstekende winkelervaring te bieden en jouw omzet te verhogen.

Graag filteropties inschakelen voor jouw producten? Bekijk dan onze product filters.

Filters inschakelen

Product-filters voor jouw winkel activeren:

  1. Ga in de KMO Shops App Market naar ‘Product-filters’ en koop deze aan.

  2. Je ontvangt vervolgens een mail met de instructies om deze te activeren.

Dat is alles! KMO Shops activeert een lijst met de meest relevante filters voor jouw catalogus op basis van de gegevens van jouw producten zoals prijs. voorraad, categorie, opties en attributen:

Bijvoorbeeld:

  • Als je categorieën gebruikt om jouw artikelen te groeperen, krijg je de filter categorieën.

  • Als je producten hebt met uitverkoop prijzen en voorraadniveaus worden de filters Uitverkoop en Op voorraad ingeschakeld.

  • Als je producten heeft met gemeenschappelijke opties zoals maten of kleuren, worden de filters Maat en Kleur voor je gemaakt.

  • Als je bij productattribuut als waarde merknamen hebt opgegeven, genereert dit het filter Merk.

Als de filter dat je wilt niet bij de voorgestelde opties staat, moet je gewoon nog even verder lezen. Je kan handmatig filters toevoegen om de beste filtertool voor jouw kopers te maken.

De ingeschakelde filters verschijnen binnen jouw eigen categorieën: ga naar een productcategorie en klik op Verfijnen op om het scherm met filters te openen:

Daarnaast kunnen klanten de ingeschakelde filters gebruiken op de zoekpagina van jouw winkel:

Nieuwe filters toevoegen

Als je product-filters inschakelt, worden automatisch de filters aangemaakt die het meest nuttig zijn om jouw catalogus te doorzoeken. Hoe meer producten overeenkomen met het filtercriterium, hoe hoger het filter in de lijst wordt geplaatst. Misschien wil je nog wat extra filteropties toevoegen.

Een nieuwe filter aan jouw winkel toevoegen:

  1. Ga in het KMO Dashboard naar de Product Filters. Klik op Filtercriteria toevoegen. Hier vind je enkele filters die minder treffers opleveren, maar toch nuttig kunnen zijn voor jouw kopers.

  2. Klik op Toevoegen en activeer het nieuwe filter:

Lees de aanbevelingen voor het verbeteren van het filter zodat het meer treffers oplevert.

Als er geen filters worden voorgesteld op deze pagina, betekent dit dat KMO Shops niet meer filtercriteria voor jouw artikelen kan vinden. je moet ze dan maken door nieuwe productattributen of opties toe te voegen.

U verkoopt bijvoorbeeld boeken met verschillende soorten omslagen, maar heeft de soorten nog niet gespecificeerd. Het instellen van een filter voor het soort omslag doet je als volgt:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar Producttypen.

  2. Maak een productattribuut aan dat wordt gedeeld door jouw producten:

  3. Ga naar jouw catalogus en klik op Bewerken bij het product dat op dit attribuut moet worden gefilterd.

  4. Open het tabblad Attributen, vul de waarden voor elk product in het attribuutveld in en sla de wijzigingen op:

Identiek gespelde namen en waarden van attributen worden behandeld als één enkel filter. Als ze verschillen qua hoofd- en kleine letters en ruimte tussen de tekens, worden ze behandeld als verschillende filters.

  1. Ga naar Product-filters en klik op Filtercriteria toevoegen.

  2. Voeg het gemaakte attribuut toe als een nieuw filter:

In het filterscherm zien jouw klanten nu een lijst van selectievakjes met de attribuutwaarden.

Naarmate je nieuwe attributen en opties voor jouw producten aanmaakt, komen er nieuwe filteropties beschikbaar op de pagina Product-filters.

Filters beheren

Je kan filters verwijderen en sorteren om de perfecte filtertool voor jouw kopers te maken.

Tijdelijk een actief filter uitschakelen:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar Product-filters.

  2. Stel de knop bij de filter in op Uitgeschakeld:



Als je het overbodige filter helemaal wilt verwijderen, klikt je bij het filter op Acties → Verwijderen:

Volgorde van filters in de winkeletalage wijzigen:

  1. Klik bij het filter op Acties → Sorteren.

  2. Sleep de filters om ze te sorteren:

  3. Klik op Sorteren op naast een filter en kies hoe je de selecties voor dit filter wilt sorteren: op oplopende waarde (bijvoorbeeld op alfabetische volgorde) of op aflopend aantal producten met deze selectie.

De volgorde van de filteropties verandert zowel in het KMO Shops Dashboard als in de winkeletalage.

Filters in categorieën uitvouwen

Het filterscherm is standaard samengevouwen. Klanten moeten klikken op Verfijnen op om de lijst van categorie filters in jouw KMO Shop te zien. Je kan de filters uitvouwen en het scherm rechtstreeks op de categoriepagina weergeven. Klanten zien zo alle filters in één keer en kunnen binnen enkele seconden de producten vinden die ze willen.

De uitgevouwen weergave is perfect voor kledingwinkels, omdat klanten precies de kleding kunnen zoeken die ze in gedachten hadden. Klanten krijgen ook meer facetten van de producten binnen de categorie te zien, wat stimulerend is voor hun verbeelding en hen op ideeën kan brengen voor wat ze nog meer zouden kunnen kopen.

Klanten kunnen het filterscherm altijd verbergen door bovenin de categorie te klikken op Verfijnen op.

Hier is een voorbeeld van hoe het uitgevouwen filterscherm eruitziet op het moment dat een klant jouw categorie opent:

Op dit moment is het niet mogelijk om een uitgevouwen filterscherm op de pagina met jouw winkeletalage te laten zien, maar het is daar wel beschikbaar als je klikt op Verfijnen op.

Product-filters uitvouwen:

  1. Ga naar Ontwerp.

  2. Scrol naar Navigatie etalage en kleuren.

  3. Selecteer in Product-filters de optie Uitgevouwen.

De wijzigingen worden automatisch opgeslagen.

Als je het uitgevouwen filterscherm niet meer wilt tonen, kan je het weer samenvouwen in het Ontwerp-menu in het KMO Shops Dashboard of in het Navigatie-scherm van de configuratie van jouw EasyEditor Site.

Filters gebruiken om de omzet te verhogen

Met ingeschakelde product-filters heb je een flexibel en kant-en-klaar hulpmiddel om de winkelervaring van jouw klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

De filters in jouw winkel gebruiken een slim algoritme dat:

  • aangeeft hoeveel producten onder het filter vallen en dat aantal elke keer aanpast als er een nieuw filter wordt toegepast;

  • automatisch de niet beschikbare opties verbergt als jouw producten verkocht worden om te voorkomen dat zoekopdrachten geen treffers opleveren;

  • klanten meerdere opties tegelijk laat kiezen voor een betere productvergelijking.

Met al deze functies zullen jouw klanten blij zijn met jouw grote catalogus, omdat ze er gemakkelijk doorheen kunnen bladeren en snel de producten ontdekken die ze willen.

Indien nodig kan je aan de wensen van een klant voldoen door een link met gefilterde resultaten van een pagina te sturen, zoals een link naar alle boeketten in kleur geel in jouw winkel. Om een dergelijke link te genereren, open je de zoekpagina in jouw winkel, zoek een product, pas de noodzakelijke filters toe en kopieer de link naar de resultaten uit de adresbalk van jouw browser.

Product-filters zijn beschikbaar via de KMO Shops App market

Was dit een antwoord op uw vraag?