Naar de hoofdinhoud

Algemene instellingen voor je webshop

Gisteren bijgewerkt

Bij de initiële configuratie van jouw winkel heb je misschien al de algemene bedrijfsinstellingen voor jouw online winkel geconfigureerd, zoals de naam en het adres van jouw winkel, de tijdzone en de valuta. Voordat je jouw winkel open stelt voor het publiek, is het belangrijk om de algemene instellingen nog eens door te nemen om er zeker van te zijn dat ze allemaal correct zijn ingesteld.

Je kan de algemene winkelinstellingen openen in de secties Instellingen → Algemeen → Winkelprofiel en Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen in het KMO Shops Dashboard.

Winkelnaam

De naam van jouw winkel verschijnt in de e-mailmeldingen aan de klanten en op jouw facturen. Het wordt ook weergegeven als de naam van jouw website in de sectie Website van het KMO Shops Dashboard. Een goede winkelnaam is pakkend en weerspiegelt het concept van jouw winkel en het productassortiment.

Om de naam van jouw winkel in te stellen of te wijzigen:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar InstellingenAlgemeen en klik op het tabblad Winkelprofiel.

  2. In het veld Winkelnaam voerje de naam in die je voor jouw winkel gekozen hebt.

  3. Klik op Opslaan.

Als je KMO Shops EasyEditor website gebruikt, kan je de winkelnaam die op jouw website wordt weergegeven in de EasyEditor instellen of bijwerken.

Webadres winkel (URL)

Het webadres van de winkel (URL) is een link van de sitepagina waar jouw KMO Shops Webshop zich bevindt. Je hebt bijvoorbeeld een website op https://www.mijnwebsite.com en je heb je KMO Shops Webshop toegevoegd aan de sitepagina https://www.mijnwebsite.com/store. Het adres van deze sitepagina is het webadres van jouw winkel.

Of je gebruikt liever KMO ShopsEasyEditor, dan is het webadres van jouw winkel:

https://XXXXXX.kmoshops.be/products (XXXXXX als veranderlijk deel) of jouw aangepaste domeinnaam als je jouw eigen domein aan jouw EasyEditor website gekoppeld hebt.

Zorg dat je het juiste winkeladres opgeeft in het KMO Shops Dashboard, want dat wordt gebruikt als basis om links te vormen naar product-, categorie- en andere winkelpagina's. Deze links worden weergegeven in e-mailmeldingen aan klanten, op de bestelgeschiedenispagina in klantenaccounts, in berichten die op sociale netwerken worden gedeeld, enz.

Om het webadres van jouw winkel te krijgen, open je jouw site in een browser, navigeert je naar de pagina waar je jouw KMO Shops Webshop hebt toegevoegd en kopieer je de URL-link voor deze pagina die je in de adresbalk van de browser ziet:

Bedrijfsnaam, e-mail en adres

Je kan ook de naam, e-mailadres en het fysieke adres (inclusief telefoonnummer) van jouw bedrijf opgeven in de overeenkomstige velden Bedrijfsnaam en e-mailadres en Bedrijfsadres van de pagina Winkelprofiel in het KMO Shops Dashboard. Deze gegevens worden gewoonlijk op jouw facturen en in e-mailmeldingen weergegeven. Jouw telefoonnummer en e-mailadres, die in deze velden ingevoerd zijn, verschijnen ook op de pagina Bedankt voor jouw bestelling (in het speciale blok "Vragen over jouw bestelling?") die de klanten te zien krijgen nadat ze een bestelling in jouw winkel geplaatst hebben.

Door de bedrijfsnaam, het e-mailadres en het adres te vermelden, komt jouw winkel betrouwbaarder over. Bovendien verbetert duidelijke, beknopte en up-to-date informatie de latere communicatie met klanten.

Indien je nog geen geregistreerd bedrijf heeft, voert je jouw winkelnaam in als bedrijfsnaam. En als je geen zakelijk adres hebt, vul dan gewoon het adres in vanwaar je de bestellingen zal verzenden.

Het adres in de sectie Bedrijfsadres wordt automatisch beschouwd als jouw verzendadres om de verzendtarieven van de vervoerders te berekenen wanneer je deze in jouw winkel instelt. Als je vanuit een andere plaats gaat verzenden, kan je het verzendadres opgeven. Op die manier heb je bij het afrekenen nauwkeurigere live verzendtarieven van de vervoerders.

Sociale media-accounts

Je kan links naar jouw Facebook-, Instagram-, Twitter-, Youtube- en Pinterest-accounts toevoegen onderaan de e-mailmeldingen van jouw winkel. Door deze links aan te bieden kan je jouw klanten op de hoogte houden van jouw nieuws en promoties.

Links toevoegen is eenvoudig. Je kan het adres van jouw sociale media-account invoeren op de pagina Winkelprofiel in het KMO Shops Dashboard en klik dan op Opslaan.

Als je KMO Shops EasyEditor gebruikt, kan je links naar sociale media en berichtenapps aan jouw website toevoegen in de EasyEditor.

Als jouw tijd en andere middelen beperkt zijn, is het beter om één regelmatig bijgewerkt account te hebben dan verschillende niet actuele pagina's op verschillende sociale media.

Sluiting van jouw winkeletalage voor onderhoud

In het geval dat je jouw etalage niet wil tonen, jouw website bevindt zich bijvoorbeeld in een fase voor de opening of is momenteel in opbouw, kan je altijd jouw etalage tijdelijk sluiten voor bezoekers op de pagina Winkelprofiel in het KMO Shops Dashboard onderaan.

Valuta

KMO Shops ondersteunt alle officiële valuta's, wat betekent dat je de prijzen van jouw producten precies kunt instellen in de valuta die je in jouw winkel wilt accepteren.

Om de valuta in jouw online KMO Shops Webshop in te stellen of te wijzigen:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar de Instellingen → Algemeen, tabblad Regionale instellingen.

  2. Kies de valuta van jouw winkel in het vervolgkeuzemenu Valuta.

  3. Kies de weergave-indeling voor de prijzen in deze valuta (het heeft geen invloed op de invoervelden voor prijzen in het KMO Shops Dashboard):

  4. Als je een andere valuta dan Euro gebruikt, kan je de wisselkoers opgeven voor het geval dat een betalingsgateway die je wilt gebruiken alleen Euro accepteert, of als een verzenddienst die aan jouw winkel gekoppeld is jouw valuta niet accepteert, maar met Euro werkt. KMO Shops gebruikt de ingevoerde koers om het totaal van de bestelling in euro om te rekenen en het verzoek naar een betalingssysteem te sturen, of, in het geval van verzending, geeft het de juiste werkelijke verzendtarieven in de valuta van jouw winkel weer, zodat jouw verzendkosten overeenkomen met de verzendkosten in jouw winkel. Voorbeeld:

    Screen_Shot_2020-10-16_at_22.45.52.png

  5. Kies of het valutasymbool vóór (voorvoegsel) of na de prijs (achtervoegsel) moet worden weergegeven.

  6. Schakel de optie Verberg nullen achter de komma in of uit voor prijzen in jouw winkel.

  7. Vervolgens moet je de wijzigingen opslaan.

Eenheden van gewicht en afmetingen

In KMO Shops kan je kiezen uit verschillende gewichts- en maateenheden voor jouw winkel. De gewichts- en maatwaarden die je op jouw productpagina's invoert, worden gebruikt om de automatische en door de transporteur berekende verzendtarieven voor jouw klanten te berekenen (ook het product gewicht wordt gebruikt voor handmatig ingestelde tarieven op basis van gewicht).

Als gewichtseenheid voor jouw winkel kan je kiezen: kilogrammen, ponden, ounces, grammen of karaat. Als maateenheden voor jouw winkel kan je kiezen uit millimeters, centimeters, inches of yards.

Om de standaard gewichts- en maateenheden in jouw KMO Shops Webshop in te stellen:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar de Instellingen → Algemeen, tabblad Regionale instellingen.

  2. Kies de gewenste eenheid in het vervolgkeuzemenu Gewichtseenheid.

  3. Kies de gewenste eenheid in het vervolgkeuzemenu Maateenheid.

  4. Kies de weergave-indeling voor de gewichts- en maateenheden (het heeft geen invloed op de invoervelden ervoor in het KMO Shops Dashboard):

  5. Schakel de optie Verberg nullen achter de komma in of uit voor gewichten en afmetingen in jouw winkel.

  6. Vervolgens moet je de wijzigingen opslaan.

Winkeltaal

Wanneer je een account aanmaakt, detecteert KMO Shops automatisch de taal van jouw browser en gebruikt die als de taal van jouw winkel, d.w.z. voor de tekst in de labels van jouw winkeletalage, de klantmeldingen en de facturen. Indien nodig, kan je talen toevoegen aan jouw KMO Shops Webshop op het tabblad Regionale instellingen van het beheerderspaneel.

Een taal aan jouw KMO Shops Webshop toevoegen:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen.

  2. Klik op Taalinstellingen onder Winkeltalen.

  3. Klik op Meer talen toevoegen aan winkel:

  4. Kies een taal uit de vervolgkeuzelijst

  5. Klik op Opslaan.

Deze wijziging wordt onmiddellijk toegepast.

Je moet eerst alle extra talen uit jouw winkel verwijderen voordat je de hoofdtaal van de winkel verandert (in dat geval worden de vertalingen naar die talen verwijderd). Nadat je de wijziging hebt aangebracht, kan je opnieuw extra talen activeren.

Datum en tijd

In KMO Shops kan je de tijdzone, de tijdweergave-indeling en de datumweergave-indeling voor jouw winkel instellen. Deze instellingen zullen gebruikt worden bij de export van gegevens en bij e-mailmeldingen, zo kan jij en je klanten de gebeurtenissen beter bijhouden.

Om de datum en tijd in te stellen in jouw online KMO Shops Webshop:

  1. Ga in het KMO Shops Dashboard naar de Instellingen → Algemeen, tabblad Regionale instellingen.

  2. Kies jouw tijdzone in het vervolgkeuzemenu Tijdzone.

  3. Kies de gewenste optie in het vervolgkeuzemenu Tijdweergave-indeling.

  4. Kies de gewenste optie in het vervolgkeuzemenu Datumweergave-indeling.

  5. Klik op Opslaan.

Voor meer diepgaande instellingen voor jouw winkel kunt u de tabbladen Winkelwagen en afrekenen en Tracking en analyse van de sectie Algemene Instellingen van het KMO Shops Dashboard aanspreken.

Was dit een antwoord op uw vraag?