Een nieuw product aan jouw winkel toevoegen duurt maar een paar minuten.
Om een product aan jouw KMO Shop-winkel toe te voegen:
Ga in de KMO Shop Dashboard naar Catalogus → Producten.
Klik op +Nieuw product:
Voer de naam, beschrijvingen en andere productgegevens in:
Klik op Opslaan.
Klik op Product voorbeeld bekijken om te zien hoe dit product er in jouw online winkel uit zal zien.
Dat is alles. Je hebt een product toegevoegd aan jouw winkel.
Om meerdere producten in één keer toe te voegen, kan je producten in bulk uploaden met een CSV-bestand importeren.
Producten dupliceren
Wanneer je verschillende gelijksoortige producten tegelijk toevoegt, kan duplicatie het invoerproces versnellen en je tijd besparen. Door een product te kopiëren, kan je specifieke wijzigingen aanbrengen in plaats van de productgegevens steeds opnieuw in te vullen.
Als je opties aan een product wil toevoegen, zoals kleur of maat, voeg dan een variatie toe aan het bestaande product, in plaats van het product te dupliceren.
Wanneer je een product dupliceert, heb je een kopie van het oorspronkelijke product.
Om een product te dupliceren:
Ga in de KMO Shop Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wil dupliceren.
Klik op Kopiëren:
Wijzig de productgegevens.
Klik op Opslaan.
Naam en beschrijving
De naam is de titel van jouw product. Wanneer je een product een naam geeft, kan je klanten automatisch laten nadenken over de meest waardevolle onderdelen ervan en wat ze kunnen krijgen wanneer ze dit product bij je kopen.
De beschrijving is de informatie over jouw product. Hierin wordt de nadruk gelegd op de voordelen van het product, worden de kenmerken vermeld of de eigenschappen uitgelicht. je kan ook video's, afbeeldingen en geanimeerde elementen gebruiken om jouw product te beschrijven. Unieke productbeschrijvingen scoren hoger in zoekmachines.
De sectie voor productbeschrijvingen heeft een ingebouwde teksteditor, zodat je gemakkelijk samenvouwbare blokken, opsommingstekens, alinea's, links en extra afbeeldingen of video's kan toevoegen.
Tips om jouw productomschrijvingen te verbeteren:
Artikelnummer (SKU)
SKU (afkorting van "Stock Keeping Unit") is de code die het product binnen jouw bedrijf identificeert. je kan gebruik maken van de productidentificatiecode van de fabrikant of van jouw eigen combinaties van letters en cijfers. je kan elke SKU uniek maken om producten te volgen. Het is ook mogelijk om het SKU-veld leeg te laten. Op die manier zal een product geen SKU hebben.
U kan kiezen of de artikelnummers worden weergegeven op de pagina's met productdetails en de categoriepagina's in jouw catalogus (bijv. als je wil dat klanten de SKU's kennen). Daarvoor ga je respectievelijk naar Ontwerp → Zijbalk → Artikelnummer en Ontwerp → Details productkaart en lay-out → Artikelnummer .
Wil je op één pagina hetzelfde product verkopen, maar in verschillende maten of kleuren? Dan kan je variaties van het product met een eigen artikelnummer toevoegen.
Gewicht
Het gewicht is het feitelijke gewicht van het product. Je kan dit veld leeg laten (het gewicht wordt dan ingesteld als 0) als je digitale producten of diensten verkoopt of als je dit product niet verstuurt. Voor het berekenen van de juiste automatische verzendkosten moet je het exacte gewicht van het product invoeren (met verpakking).
Als je de ingevoerde gewichtswaarden op productpagina's wil weergeven, kan je deze optie kiezen op de pagina Ontwerp in de sectie Zijbalk (blok met productgegevens).
Als je het productgewicht zonder verpakking wil weergeven, kan je productattributen gebruiken.
Vink Verzending of afhalen vereist aan onder het veld Gewicht als het product moet worden verzonden. Zet geen vinkje als je het fysieke product niet verzendt:
Prijs
De prijs is wat je in rekening brengt voor het product. Je hoeft bij de prijs die je invoert geen rekening te houden met verzendkosten, want die kunnen apart worden ingesteld.
Onder de prijs die je invoert staat de tekst Alle prijzen zijn inclusief btw of Alle prijzen zijn exclusief btw als op dit product in jouw winkel btw van toepassing is:
Deze tekst wordt weergegeven volgens de gekozen optie in Instellingen op de pagina Belastingen in de KMO Shop Dashboard. Je kan de prijzen dus met of zonder btw invoeren.
Als je producten met een ander btw-tarief verkoopt of sommige van jouw producten zijn vrijgesteld van belastingen, kan je productspecifieke btw-tarieven toevoegen en de tarieven toewijzen aan de artikelen op het bijbehorende tabblad Belastingen.
Als je onder de prijs klikt op de link Prijsopties beheren, zie je de instellingen voor "Vergelijk met"-prijs, Bulkkorting en "Laagste prijs voor korting":
"Vergelijk met"-prijs: de oorspronkelijke prijs van een product dat te koop is. Wanneer je een "Vergelijk met"-prijs invoert, worden de uitverkoopprijs en de besparingen weergegeven.
Bulkkorting: gedifferentieerde prijzen voor elk product op basis van hoeveelheid. De kortingen worden onmiddellijk toegepast zodra de hoeveelheid in de winkelwagen verandert. Een product kost bijvoorbeeld € 44, maar als je vijf artikelen koopt, wordt de prijs € 40 per stuk.
"Vergelijk met"-prijs, en bulkkorting zijn beschikbaar vanaf 1000 producten. Indien je graag wenst te upgraden kan je dit via deze link.
Productbeschikbaarheid en voorraadbeheer
Beschikbaarheid: de beschikbaarheid van producten kan selectief voor elk product worden ingeschakeld (en uitgeschakeld). Als het is uitgeschakeld, kunnen de bezoekers van jouw winkel dit product niet in jouw etalage zien. Schakel dit in wanneer je klaar bent om te verkopen.
Voorraadbeheer: als je een beperkt aantal producten te verkopen hebt, kan je de sectie voorraadbeheer gebruiken om de hoeveelheid op te geven die je online kan verkopen en om meldingen bij lage voorraad in te stellen. je kan ook het gedrag van dit product kiezen wanneer het niet op voorraad is. Opties voor productzichtbaarheid die niet op voorraad zijn, zijn onder meer het product verbergen voor de etalage, het product op de etalage tonen en voorbestellingen accepteren.
Voer in het veld Hoeveelheid op voorraad het aantal artikelen op voorraad in
Stel het gedrag dat niet op voorraad is in de vervolgkeuzelijst Indien niet op voorraad
Geef op bij welk aantal overgebleven artikelen je de melding van lage voorraad wil ontvangen in het veld Stuur mij een melding wanneer het aantal artikelen op voorraad ... bedraagt (standaard is dit “1”)
Als je de voorraad van dit product in KMO Shop niet wil bijhouden, kies dan Onbeperkt in het veld Hoeveelheid op voorraad. Dit betekent dat het product altijd beschikbaar is in onbeperkte hoeveelheden (dit is bijvoorbeeld handig bij de verkoop van e-goederen).
Meer informatie over het beheren van de voorraad in jouw winkel en het beheren van de voorraad van producten met opties
Categorieën
Categorieën zijn groepen of collecties van producten waarin een product is opgenomen. Klanten kunnen daarmee sneller door de winkel bladeren en de producten vinden die ze nodig hebben.
Een product moet aan minimaal één categorie zijn toegewezen. Eén product kan tot meerdere categorieën behoren. Als je een product niet aan een speciale categorie toewijst, wordt het automatisch toegevoegd aan de standaard categorie Winkelvoorpagina. Schakel de optie Aanbevelen op de voorpagina uit als je dit product niet wil weergeven op de voorpagina van jouw winkel:
Als je een product behalve aan de winkelvoorpagina-categorie ook toewijst aan een andere categorie, wordt die categorie beschouwd als de standaard winkelcategorie van het product. Als het product aan twee of meer categorieën wordt toegewezen, wordt een van de categorieën gemarkeerd als standaard:
De standaard categorie wordt getoond in het broodkruimelpad op de productpagina. Als je bijvoorbeeld Boeket Geel hebt toegewezen aan de categorieën "Bloemboeketten" en "Boeketten" en de categorie "Bloemboeketten" hebt geselecteerd als standaardcategorie, ziet het kruimelpad voor het artikel op de productpagina er als volgt uit: Start / Winkel / Bloemboeketten.
Meer informatie over productcategorieën →
Productlinten en productonderschriften
Zowel productlinten als productonderschriften zijn een manier om extra de aandacht te vestigen op een product in jouw etalage.
Productonderschriften zijn korte beschrijvingen die je voor jouw producten kan aanbieden om klanten meer informatie te geven over de voordelen of ingrediënten van het product. Je kan ervoor kiezen om de onderschriften zowel op de productlijst als op de pagina met productdetails te tonen of maar op één plek.
Meer informatie over productonderschriften →
Productlinten zijn gekleurde labels die worden weergegeven in de catalogus boven productafbeeldingen. Ze zijn een hulpmiddel om bepaalde producten In jouw winkeletalage visueel uit te lichten. Deze tags bevatten jouw eigen aangepaste tekst, bijv. "Best verkocht", "20% korting", "Nieuw", "Kerstdeal" of "Gratis verzenden".
Meer informatie over productlinten →
Productlinten en Productonderschriften zijn beschikbaar vanaf 1000 producten. Indien je graag wenst te upgraden kan je dit via deze link.
Attributen
Op het tabblad Attributen kan je product-ID's opgeven die je heeft voor jouw boekhouding, voorraad of andere doeleinden. Boeken worden bijvoorbeeld onderscheiden aan de hand van attributen als ISBN, auteur, uitgever, type omslag en taal; kleding wordt gekarakteriseerd door merk, seizoen, materiaal, enz. je kan deze informatie toevoegen in attributen.
Met behulp van attributen kan je ook enkele privégegevens bewaren die je niet wil delen met jouw klanten (bijv. nettokosten).
Meer informatie over producttypes en -attributen →
Als je unieke ID's gebruikt zoals UPC, EAN en ISBN-nummers, kan je de barcodescanner in de mobiele KMO Shop-app voor iOS of Android gebruiken om jouw producten te beheren. je kan een UPC/EAN/ISBN-code op jouw product scannen om hetzelfde item te vinden in de catalogus of je kan codes toevoegen aan bestaande producten.
Opties, invoervelden en variaties
Op het tabblad Opties kan je opties, invoervelden en variaties voor jouw product aanmaken.
Opties: als je producten in verschillende kleuren, maten, etc. verkoopt, kan je ze aanbieden als één basisproduct met opties. Met productopties kan je ook extra's aanbieden (zoals cadeauverpakkingen).
Meer informatie over productopties →
Invoervelden — Als je wil dat klanten extra gegevens verstrekken, zoals berichten voor cadeaus, voorkeursdatums of bestanden voor producten of diensten die je verkoopt, dan kan je invoervelden toevoegen om deze gegevens te verzamelen.
Meer informatie over invoervelden →
Variaties: als het product opties heeft, kan je er aanvullend variaties voor maken. Productvariaties zijn unieke sets van opties (bijv. maat L of een Geel XL).
Met variaties kan je de voorraad van individuele productopties bijhouden omdat je aan elke variatie een uniek artikelnummer kan toewijzen. Voor specifieke variaties kan je ook afbeeldingen toevoegen, zodat klanten een beter beeld hebben van wat ze kopen. Daarnaast kan je voor jouw variaties afzonderlijk het gewicht, de UPC en de prijs instellen.
Variaties zijn beschikbaar vanaf 1000 producten. Indien je graag wenst te upgraden kan je dit via deze link.
Meer informatie over productvariaties →
Digitale bestanden
Op het tabblad Bestanden kan je het bestand of de bestanden uploaden, zodat je downloadbare bestanden kan verkopen zoals e-boeken, video's, muziek, digitale kunst en alle andere digitale zaken. KMO Shop levert de bestanden direct en op een veilige manier aan de koper bij aankoop.
Als je een fysiek product of dienst wil verkopen met een bestand (instructie, handleiding, e-book, etc.) dat kopers na de aankoop kunnen downloaden, kan je zo'n bestand ook toevoegen via het tabblad Bestanden.
Verzenden en afhalen
Op het tabblad Verzenden en Afhalen kan je producten markeren als verzendbaar, productspecifieke verzendmethoden instellen en het gewicht en de afmetingen van producten opgeven.
Dit product vereist verzending of afhalen: de instelling voor of een product al dan niet moet worden verzonden. Schakel dit uit voor digitale producten en diensten of voor producten die je nooit verzendt.
Als je de optie Dit product vereist verzending of afhalen verandert, wordt dit ook veranderd in het vak Verzending of afhalen vereist op het tabblad Algemeen.
Gewicht en afmetingen: het feitelijke gewicht en de feitelijke afmetingen van het product.
Houd er rekening mee dat je alleen productafmetingen kan opgeven bij de plannen met meer dan 1000 producten (Upgraden)
De waarde in het veld Gewicht is een afspiegeling van de waarde in het veld Gewicht op het tabblad Algemeen van de pagina met productgegevens. Op het tabblad Verzending en Afhalen kan je ook de lengte, breedte en hoogte van jouw producten opgeven om precieze door de vervoerder berekende verzendkosten te krijgen voor jouw klanten (als de integratie met jouw vervoerder volumegewicht ondersteunt).
Verzendtarieven: individuele verzendtarieven voor dit specifieke product (als verzending is vereist). Gebruik een van de vier aangeboden opties om productspecifieke verzendtarieven in te stellen:
Standaard worden de verzendmethoden van jouw winkel gebruikt die je hebt ingesteld op de pagina Verzending en afhalen. je kan de eerste optie voor verzendtarieven behouden - de normale verzendtarieven van jouw winkel - als het artikel wordt verzonden zoals de meeste producten in jouw winkel.
Je kan voor het product ook speciale verzendtarieven instellen: een vergoeding bovenop de normale tarieven van jouw winkel, afzonderlijke verzendmethoden voor dit product, de afzonderlijke verzendkosten per besteld artikel of gratis verzending voor dit product.
Belastingen
Als je handmatige belastingen in jouw winkel gebruikt en voor jouw product een productspecifiek belastingtarief moet instellen (bijv. als er een speciale belasting over wordt geheven of het is vrijgesteld van belasting), kan je de specifieke belastingen in- of uitschakelen op het tabblad Belastingen.
Als dit product wordt belast zoals elk ander product in jouw winkel of je automatische belastingen gebruikt, hoeft je op het tabblad Belastingen niets in te stellen.
SEO
Op het tabblad SEO kan je specifieke SEO-gerelateerde informatie instellen voor de productpagina. Bij het analyseren van een webpagina krijgen zoekmachines informatie over de inhoud via de zogenaamde "metatags". Dit zijn onder meer de paginatitel en de meta-beschrijving. Zoekmachines gebruiken die metatags om de pagina's in de zoekresultaten te beschrijven en te rangschikken op relevantie.
KMO Shop genereert automatisch metadata op basis van de naam en de beschrijving van jouw product. Omdat in zoekmachines een beperkt aantal tekens wordt weergegeven, wil je misschien de paginatitel en de meta-beschrijving aanpassen. Gebruik relevante trefwoorden in de paginatitel en beschrijvingen, zodat jouw product hoger in de zoekmachine resultaten verschijnt.
Paginatitel: de titel wordt weergegeven als een klikbare link in zoekresultaten. Je kan de titel aanpassen zodat hij meer gericht is op de interesses van jouw klanten.
Meta-beschrijving: een korte zin met een samenvatting van de inhoud van het product. je kan een meer gedetailleerde tekst opstellen om jouw product te beschrijven. De meta-beschrijving kan zo lang zijn als je wilt, maar over het algemeen kapt Google de beschrijvingen af bij ca. 155-160 tekens.
Meer informatie over SEO in KMO Shop →
Gerelateerde producten
Met het tabblad Gerelateerde producten kan je de sectie "U bent misschien ook geïnteresseerd in" in jouw online winkel weergeven en producten aanbieden die gerelateerd zijn aan de producten in de winkelwagen (cross-selling). Je kan handmatig bepaalde aanbevolen producten selecteren, willekeurige producten weergeven of een combinatie van deze twee opties gebruiken.
Meer informatie over het instellen van gerelateerde producten →
“Koop nu"-knop
Op het tabblad "Koop nu"-knop kan je een individuele integratiecode voor een product genereren om dit specifieke product toe te voegen aan een externe website of blog. je kan voor deze optie kiezen als je niet jouw hele KMO Shop-winkel wil toevoegen, bijvoorbeeld als je maar een paar artikelen verkoopt, een landingspagina voor een product wil maken of in een blogpost de optie om het product te kopen wil aanbieden.
Veelgestelde vragen
Hoe voeg ik een video toe aan een productomschrijving?
Een video toevoegen aan een productomschrijving:
Kopieer de link (adres in de browser) van de geüploade video.
Ga in de KMO Shop Dashboard naar Catalogus → Producten.
Maak een nieuw product of kies een bestaand product.
Plak de link in het veld Beschrijving.
Sla de wijzigingen op. De video wordt weergegeven in jouw productomschrijving:
Hoe laat ik recent bekeken producten zien?
De app Recent Bekeken in de KMO Shops appmarket kan je daarbij helpen.
Hoe kan ik decimalen uit productprijzen verwijderen?
Decimalen uit productprijzen verwijderen:
Ga in de KMO Shop Dashboard naar Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen.
Schakel Verberg nullen achter de komma in:
Als er in de prijs achter de komma nullen staan, worden deze verwijderd: € 40,00 wordt dan weergegeven als € 40. Als in een productprijs of een besteltotaal een ander cijfer dan nul achter de komma staat (bijv. € 40,95) wordt de decimale waarde wel weergegevens zodat de klant de exacte kosten ziet.
Het deel achter de komma wordt automatisch verwijderd als jouw valuta geen decimalen gebruikt. Zo zullen prijzen in bijvoorbeeld de Japanse Yen nooit decimalen bevatten.
Hoe weet ik wanneer mijn producten niet meer of bijna niet meer op voorraad zijn?
Als je voorraadbeheer voor dit product inschakelt, kan KMO Shop je een bericht sturen als de voorraad laag is. Meer informatie over het instellen van voorraadbeheer voor een product →
Bij producten met een ongelimiteerd aantal wordt geen melding verzonden.
Kan ik het gewicht in ounces instellen?
Ja. je kan het gewicht van het product in ounces invoeren in Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen → Gewicht en grootte en kiezen voor oz in het veld Gewichtseenheid:
Als het gewicht van jouw producten in ounces is aangegeven, maar je moet het in pounds tonen (bijv. voor jouw vervoerder), kan je de gewichtseenheid in ponden instellen op de pagina Gewicht en grootte en het gewicht in ounces omzetten naar de decimale verhouding in pounds. Elke ounce is 0,03 kg. Voor de komma moet altijd een 0 staan.