Als je producten met variaties zoals kleuren en maten verkoopt, kan je ze als één basisproduct met opties vermelden. Op die manier kunnen winkelbezoekers op de productpagina de opties selecteren die ze willen.
Met productopties kan je ook:
extra zaken aanbieden, zoals cadeauverpakkingen;
meerdere selecties aanbieden om het product te configureren of te personaliseren;
prijsaanpassers toevoegen om de productprijs te verhogen of te verlagen op basis van de selectie; en meer.
De opties die klanten hebben gekozen, worden vermeld in de bestelgegevens, evenals in de meldingen van jouw winkel en op de facturen.
Je kan de voorraad van productopties regelen en voor elke optie verschillende afbeeldingen weergeven door variaties te gebruiken.
Beschikbare opties types
De volgende optie types zijn beschikbaar in jouw winkel:
Met een meerkeuzelijst kan er één waarde voor meerdere keuzes geselecteerd worden. We raden je een meerkeuzelijsten aan voor een compacte weergave als je veel keuzes aanbiedt.
Met keuzerondjes kan er uit meerdere opties één waarde geselecteerd worden, bijvoorbeeld de product kleur of cadeauverpakking.
Met maat kan er één optie uit meerdere maatopties (maten) geselecteerd worden.
Met selectievakjes kunnen meerdere opties tegelijk geselecteerd worden. Je kan ze bijvoorbeeld gebruiken bij het aanbieden van extra's zoals een kaartje bij een boeket bloemen.
Wil je klanten vragen om op de productpagina tekst of bestanden toe te voegen of een datum te kiezen? Probeer invoervelden!
Opties maken
Je kan aan elk product een onbeperkt aantal opties toevoegen om klanten te helpen een product te selecteren dat ze willen. Als je bijvoorbeeld alle maten en stoffen van een artikel wil vermelden, een optie voor cadeauverpakking wil toevoegen of beschikbare extra toppings voor pizza's wil aanbieden.
In de onderstaande stappen vind je de nieuwe opties interface die beschikbaar zijn in de winkels die na 24-04-2023 zijn geregistreerd. Het kan er anders uitzien als je nog de oude interface gebruikt.
Als je de nieuwste versie van de interface wil gebruiken, kan je hiernaar upgraden.
Opties toevoegen aan een product:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wil bewerken of maak een nieuwe.
Ga naar het tabblad Opties:
Klik op Productopties toevoegen om een optie en de bijbehorende parameters toe te voegen.
Voer de naam van de optie in (bijvoorbeeld "Kaartje").
Selecteer het optietype in het vervolgkeuzemenu Invoertype. In ons voorbeeld voegen we verschillende kleuren kaartjes toe aan ons boeket bloemen, dus ook de "selectievakjes":
In het veld Titel geeft je de eerste waarde op voor deze optie. In het voorbeeld van de kaartjes kan het “Rood” zijn.
Klik op +Nieuwe selectie en voer alle andere waarden voor de optie in. In ons voorbeeld vermelden we alle beschikbare kleuren en motieven voor het kaartje.
(optioneel) Klik op Prijsaanpasser toevoegen om op te geven hoe deze optie van invloed is op de basisproductprijs.
(optioneel, niet beschikbaar voor selectievakjes) Klik op het vervolgkeuzemenu Waarde automatisch geselecteerd om te kiezen of een waarde voorgeselecteerd moet zijn. Standaard moeten klanten handmatig een optie kiezen.
Sla de wijzigingen op.
Herhaal de stappen hierboven om zo nodig andere opties toe te voegen.
Een product met verschillende opties ziet er als volgt uit in de winkeletalage:
Om een gedetailleerde beschrijving zoals een maattabel of afbeeldingen ter illustratie van optiekeuzes aan een productpagina toe te voegen, kan je variaties toevoegen die overeenkomen met de optiekeuzes.
Voorgeselecteerd optiewaarden instellen
Bij het maken van vervolgkeuzelijsten, keuzerondjes en maatoptietypes kan je standaard optiewaarden instellen (bijvoorbeeld de populairste kleur voor de kaartjes) die worden voorgeselecteerd, zodat de klant sneller kan afrekenen. Als een bezoeker een product met andere opties (zoals andere groottes) wil bestellen, moet men die op de productpagina kiezen in plaats van de standaardopties.
Een standaard optiewaarde te selecteren:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wilt bewerken.
Ga naar het tabblad Opties en klik op een optie.
Scrol omlaag en vink op het vervolgkeuzemenu Standaardwaarde niet vooraf selecteren uit indien dit aangevinkt staat. Selecteer jouw optie:
Sla de wijzigingen op.
Dat is alles! Na het openen van een productpagina, zien klanten de standaard optiewaarden gemarkeerd en voorgeselecteerd:
Als jouw klanten geneigd zijn producten te bestellen met de voorgeselecteerde opties die je hebt ingesteld, kan je ze toestaan producten met de standaardopties direct vanuit de productlijst aan de winkelwagen toe te voegen door op de knop "Nu kopen" te klikken. Ga daarvoor naar het tabblad Instellingen → Algemeen → Winkelwagen en afrekenen en kies de bijbehorende optie in het vervolgkeuzemenu:
Verschillende prijzen voor opties instellen
Met prijsaanpassers kan je de basisproductprijs verhogen of verlagen, afhankelijk van de opties. Een gewoon (middelgroot) boeket bloemen zonder kaartje kost bijvoorbeeld € 14, en een kaartje kost € 2. Als een klant een kaartje selecteert, ziet men op de productpagina de bijgewerkte prijs (€ 16) en als de klant een groot boeket selecteert, zal de prijs veranderen naar (€18).
Prijsaanpasser is niet de prijs van de productoptie. Het is de waarde die is toegevoegd aan (of afgetrokken van) de prijs van het basisproduct dat je in het Prijsveld invoert.
Prijsaanpassers toevoegen:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wilt bewerken.
Ga naar het tabblad Opties en klik op een optie.
Selecteer of de prijsaanpasser de prijs aanpast in absoluut bedrag of als percentage:
Stel het bedrag in. Je kan positieve of negatieve waarden invoeren.
Sla de wijzigingen op.
Dat is alles! Je hebt prijsaanpassers aan jouw optiewaarden toegevoegd.
Dit is hoe prijsaanpassers eruit kunnen zien voor klanten in jouw winkel. De prijs wijzigt onmiddellijk wanneer men een optie selecteert:
Als je individuele prijzen voor verschillende productversies wilt toevoegen (evenals afbeeldingen en voorraadniveaus), kan je productvariaties gebruiken.
Sorteeropties
Je kan de volgorde wijzigen waarin opties en invoervelden worden weergegeven op de productpagina's in jouw winkel. Als je bijvoorbeeld wilt dat tekstvelden bovenaan de pagina worden weergegeven, vóór artikelgroottes.
Opties op de productpagina te opnieuw rangschikken:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wilt bewerken.
Ga naar het tabblad Opties.
Versleep de opties in de volgorde waarop je wenst dat de klanten deze zien:
Sla de wijzigingen op.
Dat is alles! Nu worden de productopties en invoervelden op de productpagina precies weergegeven in de volgorde die je hebt ingesteld.
Keuzes van klanten voor optiewaarden bekijken
Alle opties die jouw klanten op de productpagina's hebben gekozen, worden weergegeven in de bestelgegevens van jouw winkelbeheerder. Deze informatie is ook beschikbaar in de e-mailberichten van de beheerder en de klant, evenals op de bestelfacturen en in de klantenaccounts.
Toegang tot de keuzeopties in de bestelgegevens:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Mijn verkopen → Bestellingen.
Klik op de bestelling om deze te openen.
Zoek keuzeopties in het itemblok:
Je kan ook productoptiekeuzes voor jouw bestellingen als een CSV-bestand downloaden. Meer informatie over het exporteren van bestellingen →
Opties verwijderen
Je kan jouw winkel bestaande opties te allen tijde verwijderen. Als je bijvoorbeeld niet langer cadeauverpakking op de productpagina wilt aanbieden, omdat je het nu als toeslag bij het afrekenen aanbiedt.
Opties verwijderen van een productpagina:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Producten.
Open het product dat je wilt bewerken.
Ga naar het tabblad Opties.
Klik op Verwijder optie.
Sla de wijzigingen op.