Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces om de positie van je site in zoekresultaten te verbeteren om gratis verkeer te krijgen. Als je KMO Shops easy editor/ starterssite en e-commerce gebruikt, worden sommige dingen automatisch gedaan. De robots.txt-bestanden en sitemap.xml van je website en ALT-tags voor productafbeeldingen worden bijvoorbeeld automatisch gegenereerd, je producten hebben schone URL's en je hebt ook opties voor het koppelen van en delen op sociale media om het gemakkelijker te maken om je winkel in de markt te zetten. Lees wat we doen voor SEO →
Maar je kunt de positie van je site zeker nog verbeteren door aangepaste inhoud met trefwoorden toe te voegen en te verbinden met Google SEO-tools. Doorloop de onderstaande lijst om zeker te zijn dat je winkel is geoptimaliseerd voor zoekmachines en bezoekers.
Voeg trefwoorden toe aan productnamen en beschrijvingen
Beschrijf je producten en diensten op een manier die is afgestemd op hoe mensen zoeken. Dit betekent dat je productnamen en beschrijvingen relevante trefwoorden moeten bevatten – woorden en zinnen die overeenkomen met zoekopdrachten. Voeg je doeltrefwoorden toe en kopieer deze aan het begin van je metabeschrijving. Hier zijn enkele ideeën voor hoe je relevante trefwoorden kunt vinden:
bedenk woorden en zinnen waarnaar potentiële klanten zouden kunnen zoeken die overeenkomen met je producten.
zoek naar hashtags op sociale media die worden gebruikt bij het delen van je producten of soortgelijke goederen.
bekijk zoekopdrachten in Google Search Console om trefwoorden te verzamelen die mensen gebruiken om je website te vinden.
bekijk gerelateerde termen die worden weergegeven onderin Google-zoekresultaten:
Voeg aangepaste metatags toe aan productpagina's
Bij het analyseren van een webpagina, krijgen zoekmachines informatie over de inhoud ervan via de zogenaamde "metatags". Dit omvat de titel en beschrijving. Zoekmachines gebruiken deze informatie om pagina's te beschrijven zoals ze worden weergegeven in de zoekresultaten en ze te rangschikken op relevantie:
Bezoekers lezen deze beschrijvingen om te bepalen of ze op het resultaat willen klikken. Je kunt voor elk product in je winkel de metatags aanpassen om je winkel uitnodigender te maken.
Om aangepaste metatags voor je producten toe te voegen:
Ga in het KMO Shops-controlepaneel naar Catalogus → Producten.
Klik op Product bewerken om de details te bekijken.
Ga naar het tabblad SEO.
Voer de tekst in in de velden Paginatitel en Metabeschrijving. De tekst moet kort en leesbaar zijn (50-400 tekens). We raden aan het korter dan 155 tekens te houden, zodat het niet wordt afgekapt op Googles resultatenpagina. Voeg je belangrijkste trefwoorden toe aan productnamen en vroeg in de beschrijving. Zorg dat je geen trefwoordvulling gebruikt en gebruik ook niet hetzelfde trefwoord in elke zin.
Bekijk hoe het product eruit zal zien op Google wanneer het is geïndexeerd:
Klik op Opslaan.
Liever jouw SEO- laten boosten door onze experts? Bekijk dan ons SEO-groei traject
Voeg aangepaste metatags toe aan categoriepagina's
Categorieën stellen je in staat om producten te organiseren in je winkel en bezoekers te helpen de site te navigeren. Standaard maakt KMO Shops automatisch metatags aan van categorienamen en beschrijvingen. Je kunt aangepaste metatags toevoegen aan individuele productcategorieën om ze er aantrekkelijker uit te laten zien voor potentiële klanten op de zoekresultatenpagina.
Aangepaste metatags voor je categorieën toevoegen:
Ga in je KMO Shops controlepaneel naar Catalogus → Categorieën.
Zoek de gewenste categorie in het linkerpaneel en klik erop of maak een nieuwe categorie aan.
Ga naar het tabblad SEO.
Voer de tekst in in de velden Paginatitel en metabeschrijving. Het beste is om de titel onder de 80 tekens en de beschrijving onder 160 tekens te houden. Op deze manier worden ze niet afgesneden op de zoekresultatenpagina.
Bekijken hoe het product eruit ziet op Google wanneer het is geïndexeerd:
Klik op Opslaan.
Voeg aangepaste metatags toe aan je site via de easy editor
Als je KMO Shops starterssite/Next-gen gebruikt, voegt KMO Shops automatisch metatags toe aan je site via de SEO-instellingen in de Site-editor:
SEO-titel bepaalt de titeltag voor je hele site.
SEO-beschrijving bevat een korte samenvatting van je site om zoekmachines en mensen beter te laten begrijpen waar je site om draait.
Site-afbeelding wordt weergegeven als voorbeeld wanneer iemand een link naar je website deelt op sociale media.
Als deze SEO-velden leeg worden gelaten, worden tags automatisch gegenereerd op basis van de inhoud van je site. Zorg dat je de metadata aanpast, zodat tags relevante trefwoorden bevatten binnen de tekenlimiet voor betere SEO. Alle soorten metadata geven meer context voor zoekrobots en helpen bezoekers de site effectiever te gebruiken.
Om de Instant Site SEO-instellingen te bewerken:
Ga in het KMO Shops controlepaneel naar Overzicht → Instant Site beheren en klik op Site bewerken.
Klik linksonder in de editor op Instellingen en vervolgens op SEO.
Voeg de nodige inhoud toe.
Klik op Opslaan en publiceren.
Voeg je locatie toe
Je site heeft een betere kans om voor te komen in zoekopdrachten voor je gebied als Google en je klanten je locatie kunnen zien. Als je een bedrijf hebt met een fysieke locatie, raden we je aan je adres toe te voegen en een kaart in de sectie Contact op je KMO Shops Instant Site.
Voeg een favicon toe
Een favicon is een klein pictogram dat in een browsertabblad wordt weergegeven voor de naam van de website in bladwijzers, in zoekresultaten en elders op het web. Het geeft meer zichtbaarheid aan het merk van je site.
Registreer een eigen domeinnaam
Voor succes in zoekresultaten heeft je site een eigen domein nodig (in plaats van een standaard .company.site-URL). Het helpt om inhoud, links, trefwoorden en andere SEO-elementen te verzamelen om je website te ondersteunen.
301-omleidingen instellen voor je Instant Site
Met permanente omleidingen, ook bekend als 301-omleidingen, kun je bezoekers en zoekmachines omleiden van de ene pagina naar de andere. Bezoekers komen dan altijd op de actieve productpagina's en in Google en andere zoekmachines blijft je SEO-klassering behouden, ook als je je winkel heeft gemigreerd naar KMO Shops. Je kunt ook omleidingen gebruiken bij het uitvoeren van marketingcampagnes.
Meer informatie over het toevoegen van omleidingen voor de nieuwe generatie Instant Site →
Koppel sociale media
Door je producten te delen op sociale media, kun je de zichtbaarheid van je winkel voor zoekmachines verbeteren en je bereik vergroten. Vanwege de sterke webautoriteit van sociale sites, beschouwen Google en andere zoekmachines delingen van je producten op Facebook of Instagram als links. Dit helpt je online winkel een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen.
U kunt sociaal delen op Facebook, Twitter en Pinterest instellen om mensen aan te moedigen je producten te delen.
Om deelknoppen te activeren op productpagina's:
Ga in je KMO Shops controlepaneel naar Ontwerpen.
Schakel in de sectie Zijbalk de optie Deelknoppen in.