Naast fysieke en digitale producten en diensten kan je ook cadeaubonnen verkopen in jouw KMO Shops-winkel. Wanneer je cadeaubonnen inschakelt, kunnen jouw klanten een elektronische cadeaubon kopen tot een bedrag dat je bepaalt. Klanten ontvangen hun cadeaubonnen via e-mail. Elke bestelling met een cadeaubon moet de bestelstatus Betaald hebben voordat de cadeaubon kan worden verzonden.
Nadat een klant een e-mail heeft ontvangen met de gegevens van de cadeaubon, kan deze de e-mail doorsturen naar de ontvanger van de cadeaubon. De ontvanger kan de cadeaubon gebruiken om producten in jouw winkel te betalen totdat het volledige saldo van de cadeaubon is uitgegeven of totdat de cadeaubon vervalt (naargelang wat eerder gebeurt).
Ontdek de Cadeaubonnen App in de Appmarket.
Cadeaubonnen in- en uitschakelen
Om te beginnen met de verkoop van cadeaubonnen:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Cadeaubonnen
Klik op Cadeaubon aanmaken.
Volg de wizard: klik op Cadeaubon aanmaken en begin met de verkoop van cadeaubonnen met de voorgestelde instellingen of selecteer Instellingen bewerken.
Wanneer een cadeaubon is ingeschakeld, wordt deze weergegeven tussen jouw andere producten in de KMO Shops-beheerder in Catalogus → Producten.
Hier is een voorbeeld van een cadeaubon met de standaard instellingen in de winkeletalage:
U kan cadeaubonnen bewerken vanuit de configuratie wizard of op elk later moment in de KMO Shops-beheerder in Catalogus → Cadeaubonnen. Dit is wat je kan aanpassen aan jouw cadeaubonnen:
Naam. Houd de naam eenvoudig en duidelijk voor klanten en zoekmachines.
Bedragen. Een cadeaubon wordt aangemaakt met meerdere standaardbedragen. Als je een nieuw bedrag toevoegt, zorg dan dat het niet minder is dan de gemiddelde productprijs in jouw winkel.
Afbeelding. Je kan jouw eigen afbeelding uploaden die de stijl van jouw merk weerspiegelt. Deze afbeelding wordt weergegeven in de winkeletalage. In de e-mail gebruikt een cadeaubon een andere afbeelding. Om deze afbeelding te wijzigen, moet je het e-mailsjabloon bewerken.
Beschrijving. Plaats hier de informatie die jouw klanten moeten weten over cadeaubonnen in jouw winkel, bijvoorbeeld de vervaltijd van de cadeaubon.
Categorieën. De cadeaubon wordt weergegeven op de categoriepagina's die je selecteert. Kies de voorpagina van de winkel om cadeaubonnen op de startpagina van de winkel weer te geven.
Vervalperiode. Standaard vervallen cadeaubonnen nooit. Je kan dit wijzigen in Catalogus → Cadeaubonnen → Vervaldatum cadeaubon. Zorg dat je zich houdt aan de wetten van de gebieden waar je verkoopt, daar instelling van de vervalperiode in sommige landen of regio's onwettig is.
Bovendien kan je het cadeaubon pictogram in het voettekst menu van jouw winkel weergeven, zodat klanten er op elk gewenst moment naartoe kunnen gaan. Als je een directe link naar de cadeaubonproductpagina in jouw KMO Shops-winkel naar klanten wil sturen, kan je de link rechtstreeks vanuit de winkelbeheerder kopiëren.
Om te stoppen met het verkopen van cadeaubonnen:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Cadeaubonnen.
Wijzig de status naar uitgeschakeld.
Een uitgeschakeld cadeaubon verdwijnt uit de winkeletalage, maar blijft in jouw catalogus met alle instellingen, zodat je deze eenvoudig op elk moment weer kan inschakelen. Eerder verkochte cadeaubonnen kunnen nog steeds worden ingewisseld.
Cadeaubonnen kopen en inwisselen als klant
Na aankoop krijgt jouw klant een e-mail met een unieke cadeaubon code en instructies over hoe deze kan worden gebruikt. Het e-mail onderwerp is “Uw cadeaubon is gereed". De e-mail wordt automatisch verzonden naar het e-mailadres van de klant zodra de bestelling de status "Betaald" heeft.
Vervolgens kan jouw klant de e-mail doorsturen of de cadeaubon link verzenden via sms of berichtenapp. Een klant kan een link ontvangen door te klikken op de knop "Cadeaubon bekijken" in de e-mail. De pagina op deze link bevat alle nodige informatie: een link naar de winkel waar de kaart kan worden toegepast, het huidige saldo van de cadeaubon en instructies voor het gebruik ervan.
Hier is een voorbeeld van een cadeaubon-e-mail:
De ontvanger kan de cadeaubon gebruiken om te betalen voor producten in jouw winkel. Om de cadeaubon in te wisselen, moet deze de kaartcode uit de e-mail invoeren in veld bij het afrekenen. Dit veld wordt automatisch weergegeven in jouw winkel nadat je een cadeaubon heeft ingesteld:
Een cadeaubon kan in meerdere bestellingen worden gebruikt totdat deze volledig is ingewisseld. Een klant kan het resterende saldo zien als deze op de knop "Cadeaubon bekijken" in de e-mail klikt of nadat deze een cadeaubon heeft toegepast bij het afrekenen:
Als het totaal van de bestelling hoger is dan het bedrag van de cadeaubon, moet de klant het resterende bedrag betalen met behulp van andere betaalmethoden in jouw winkel.
Andere bijzondere eigenschappen:
Klanten kunnen niet meer dan één cadeaubon per bestelling toepassen.
Kortingsbonnen kunnen niet worden gebruikt voor het aankopen van een cadeaubon. Als een klant een kortingscode toepast op een bestelling, is de korting van toepassing op alle producten in de bestelling behalve de cadeaubon.
Een cadeaubon kan niet worden gebruikt om een andere cadeaubon te kopen.
Cadeaubonnen zijn niet onderworpen aan belastingen op het moment van aankoop, aangezien belastingen worden geheven wanneer klanten specifieke artikelen aan hun winkelwagen toevoegen en de cadeaubon daadwerkelijk inwisselen. Het exacte bedrag aan belastingen hangt af van de producten in de bestelling, het verzendadres, de gebruikte verzend-/levermethoden, etc.
Cadeaukaarten kunnen niet worden geüpload naar Facebook of Instagram vanwege de gebruiksvoorwaarden van Facebook.
Als cadeaubonnen een populaire optie zijn in jouw winkel, kan je automatisch bestellingen met een totaal van nul de status "Betaald" geven om het beheer van bestellingen eenvoudiger te maken. Ga hiervoor naar Instellingen → Algemeen → Winnkelwagen en afrekenen en stel in de sectie Kassa-instellingen de instelling Standaard betaalstatus voor bestellingen met nultotaal op Betaald. Nadat dit alles volledig is betaald met een cadeaubon, krijgt de bestelling de status Betaald.
Details van verkochte cadeaubonnen bekijken
Op de pagina Cadeaubonnen in de KMO Shops-beheerder kan je alle statistieken bekijken van de cadeaubonnen die je hebt verkocht.
Inkomsten — het totaal dat je hebt verdiend door de verkoop van cadeaubonnen.
Ingewisseld — het totale saldo dat is uitgegeven.
Ongebruikt — het resterende ongebruikte saldo van cadeaubonnen dat niet meer kan worden ingewisseld (verlopen of gedeactiveerde cadeaubonnen).
Levensduur openstaand saldo — het resterende saldo op alle cadeaubonnen die tot nu toe zijn uitgegeven en nog kunnen worden ingewisseld.
Let op het openstaande saldo. Dat is het saldo dat beschikbaar is op verkochte cadeaubonnen die klanten nog kunnen gebruiken. Je zou klaar moeten zijn om producten of diensten aan te bieden wanneer deze cadeaubonnen worden ingewisseld.
Om de details van elke verkochte cadeaubon te zien, klikt je op Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren. Je ziet de status van de cadeaubon, het saldo, de vervaldatum, het e-mailadres van de klant, de bestelling waarin de cadeaubon is gekocht en meer.
Een cadeaubon opnieuw verzenden
Je kan een cadeaubon opnieuw verzenden als de klant de cadeaubon-e-mail kwijt is geraakt, deze per ongeluk heeft verwijderd of deze om andere redenen niet kan vinden.
Om een cadeaubon opnieuw te verzenden:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Cadeaubonnen.
Klik onder de statistieken op Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren.
Zoek de cadeaubon die je opnieuw wilt verzenden door te zoeken naar de naam of het e-mailadres van de klant of de laatste 4 tekens van de cadeauboncode.
Klik naast de cadeaubon op Acties → Cadeaubon vezenden.
De cadeaubon wordt opnieuw verzonden naar het e-mailadres "Verzonden naar".
Een cadeaubon deactiveren
Misschien wil je een cadeaubon deactiveren om welke reden dan ook. Misschien is de bestelling met de cadeaubonaankoop bijvoorbeeld geannuleerd of wil je niet dat deze cadeaubon wordt ingewisseld. Een gedeactiveerde cadeaubon kan niet worden ingewisseld, maar je kan deze op elk moment opnieuw activeren.
Om een cadeaubon te deactiveren:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Cadeaubonnen.
Klik onder de statistieken op Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren.
Zoek de cadeaubon die je wil deactiveren door te zoeken naar de naam of het e-mailadres van de klant of de laatste 4 tekens van de cadeauboncode.
Klik naast de cadeaubon die je wilt deactiveren op de huidige status en selecteer Deactiveren:
Als de cadeaubon per ongeluk is gedeactiveerd, kan je deze opnieuw activeren: klik op de cadeaubonstatus en selecteer Activeren. De klant kan de cadeaubon nu weer inwisselen.
Cadeaubonsaldo controleren
Om het saldo van een cadeaubon te controleren:
Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Cadeaubonnen.
Klik onder de statistieken op Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren.
Gebruik het zoekveld om de cadeaubon te vinden waarvan je het saldo wilt controleren. je kan zoeken op de laatste vier tekens van de cadeauboncode of het e-mailadres van de koper/ontvanger van de cadeaubon.
U ziet het saldo van de gevonden cadeaubon (evenals het initiële saldo, het aantal keren dat de cadeaubon is gebruikt en de vervaldatum):
Klik op Acties → Bekijk de cadeaubon details om verdere details te bekijken zoals de volledige cadeauboncode.
Klanten zien het resterende saldo op de cadeaubon op de winkelwagenpagina, nadat ze een cadeaubon hebben toegepast:
Klanten kunnen ook naar de pagina met cadeaubon details gaan via de e-mail die ze na aankoop van de cadeaubon hebben ontvangen:
Cadeaubonnen exporteren
Wanneer je cadeaubonnen exporteert, krijg je een CSV-bestand met de gegevens van elke verkochte cadeaubon. In het bestand kan je cadeaubonnen filteren op datum, bedrag en andere gegevens om statistieken te bekijken voor verschillende perioden of alleen om de bestanden te bewaren voor jouw eigen administratie.
Om cadeaubonnen te exporteren:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Catalogus → Cadeaubonnen.
Klik onder de statistieken op Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren.
Scroll naar onderaan de pagina en klik op Gegevens exporteren.
Er wordt een CSV-bestand gedownload naar jouw computer. Gebruik een spreadsheetprogramma of teksteditor om het te openen.
Veelgestelde vragen over cadeaubonnen
Kan ik meerdere cadeaubonnen hebben?
Nee, je kan slechts één cadeaubon hebben in een winkel. Maar je kan verschillende cadeaubon bedragen instellen waaruit klanten kunnen kiezen.
Waarom is er bij het afrekenen geen veld voor het inwisselen van cadeaubonnen?
Het cadeaubonveld wordt weergegeven bij het afrekenen zodra je ten minste één cadeaubon verkoopt in jouw winkel. In dat geval zien klanten de melding Heb je een cadeaubon? Wissel jouw code in in de winkelwagen die het inwisselveld weergeeft wanneer erop wordt geklikt.
Wat gebeurt er als ik het cadeaubonproduct uit de catalogus verwijder?
Als je het cadeaubon product uit jouw online catalogus verwijdert, wordt de cadeaubon functionaliteit uitgeschakeld in jouw etalage terwijl je nog steeds de informatie ziet over de eerder verkochte cadeaubonnen in de KMO Shops-beheerder. je kan de cadeaubon functionaliteit weer inschakelen op de pagina Catalogus → Cadeaubonnen door een nieuwe cadeaubon aan te maken.
Kan een cadeaubon meer dan één keer worden gebruikt?
Ja, een klant kan een cadeaubon gebruiken bij meerdere bestellingen, totdat het gehele saldo is besteed of totdat de kaart vervalt (naar gelang wat eerder gebeurt).
Kan meer dan één cadeaubon worden toegepast op een bestelling?
Nee, er kan slechts één cadeaubon worden toegepast op een bestelling.
Kan ik cadeaubonnen beperken tot bepaalde producten?
Nee. Een cadeaubon kan worden gebruikt voor alle producten of diensten in jouw winkel.
Hoe zie ik de volledige cadeauboncode?
Klanten zien de volledige code wanneer ze een e-mail ontvangen na aankoop van een cadeaubon. Jij als winkeleigenaar kan de volledige cadeauboncode zien in de KMO Shops-beheerder door naar Catalogus → Cadeaubonnen→Alle verkochte cadeaubonnen weergeven en beheren te gaan. Klik op Acties naast de cadeaubon die je wilt controleren en klik Cadeaubondetails weergeven.
Hoe geef ik een klant een gratis cadeaubon?
Er is geen optie om een gratis cadeaubon uit te geven in de KMO Shops-beheerder. je kan echter een cadeaubon kopen in jouw winkeletalage (zonder daadwerkelijke betaling) om een cadeauboncode te krijgen en die code naar jouw klant sturen.
Om iemand een gratis cadeaubon te geven:
Schakel Offline betaalmethode in jouw winkel in, zodat je niet hoeft te betalen voor de cadeaubon.
Ga naar jouw winkelwagen, voeg een cadeaubon toe aan jouw winkelwagen en plaats een bestelling.
Zoek de bestelling in de KMO Shops-beheerder en wijzig de bestelstatus naar "Betaald". Omdat je een offline betaalmethode gebruikt, wordt de bestelling weergegeven met de status "Wacht op betaling". De cadeaubon wordt pas verzonden nadat de bestelstatus wordt gewijzigd naar "Betaald".
Zoek de cadeaubon-e-mail in jouw mailbox.
Je kan de e-mail opnieuw verzenden of doorsturen naar de klant of simpelweg de cadeauboncode sturen in een berichtenapp.
Kan de cadeaubon ook met het kassasysteem/in de winkel gebruikt worden?
Nee, de cadeaubon kan enkel online gebruikt worden.