Soms moet je de informatie in jouw bestellingen bijwerken, bijvoorbeeld:
een klant is van gedachten veranderd en heeft besloten een ander product te kopen, zoals een andere kleur of maat;
een klant heeft een fout gemaakt in het bezorgadres;
je wilt de verzendkosten of btw wijzigen.
In KMO Shops kant je jouw bestellingen bewerken en deze en andere informatie wijzigen.
Bestelgegevens die je kunt wijzigen
In KMO Shops kan je jouw bestellingen bewerken en een groot aantal zaken wijzigen.
Over de bestelde producten:
artikelen aan de bestelling toevoegen en bestaande verwijderen;
artikelnummer en naam wijzigen;
prijs wijzigen;
hoeveelheid wijzigen.
Over de klant:
naam bewerken;
adres wijzigen;
e-mailadres wijzigen:
kortingen toevoegen en verwijderen.
Over de bestelling zelf:
namen van betaalmethoden bewerken;
namen van verzendmethoden bewerken;
belastingen wijzigen;
verzendkosten wijzigen.
Bestellingen bewerken
Gegevens van jouw bestellingen bewerken
Bewerken van een geplaatste bestelling:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Bestellingen.
Zoek de bestelling die je wilt bijwerken. Je kan zoeken op bestelnummer, e-mailadres klant, artikelnamen of andere gegevens.
Klik op Bijwerken → Bestelling bewerken.
Klik op Bewerken naast de bestelgegevens die je wilt bewerken.
Klik op Wijzigingen opslaan.
Dat is alles. De bestelling is bijgewerkt.
Artikelen toevoegen aan een bestelling
Producten toevoegen aan een geplaatste bestelling:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Bestellingen.
Zoek de bestelling die je wilt bijwerken. Je kunt zoeken op bestelnummer, e-mailadres klant, artikelnamen of andere gegevens.
Klik op Bijwerken → Bestelling bewerken.
Klik op Product toevoegen
Geef het artikelnummer, de naam, de prijs en de hoeveelheid op van het product dat je aan deze bestelling wilt toevoegen.
Klik op Product toevoegen.
Artikelen verwijderen uit een bestelling
Producten verwijderen uit een geplaatste bestelling:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Bestellingen.
Zoek de bestelling die je wilt bijwerken. Je kunt zoeken op bestelnummer, e-mailadres klant, artikelnamen of andere gegevens.
Klik op Bijwerken → Bestelling bewerken.
Klik op Bewerken naast het product dat je wilt verwijderen uit de bestelling.
Klik op Verwijderen:
Het product wordt verwijderd uit de bestelling. De klant ziet de bijgewerkte bestelgegevens in zijn of haar klantaccount in jouw winkel.
Houd er rekening mee dat als je de producthoeveelheid voor bestaande bestellingen bewerkt, de wijziging geen invloed heeft op de voorraadhoeveelheid van deze artikelen in jouw winkel. Je moet zelf zorgen voor de voorraadwijzigingen (bijvoorbeeld de voorraad handmatig bijwerken of extra artikelen leveren, indien nodig).
Als je een unieke, aan elke bestelling toegewezen bestellings-ID wilt wijzigen, kan je die aanpassen in jouw instellingen.
Toon de "recent bekeken" producten bovenaan of onderaan je catalogus. Je kan dit activeren via via deze link.
Wat gebeurt er als na de bewerking het totaalbedrag van de bestelling is veranderd?
Als het totaalbedrag van de bestelling verandert, zal KMO Shops het verschil niet bij jouw klant in rekening brengen of aan jouw klant terugbetalen.
Als het bedrag na bewerking hoger is geworden, moet je dus rechtstreeks contact opnemen met jouw klant en afspreken hoe het geld naar je wordt overgemaakt.
En als het bedrag lager is geworden, moet je een deel van het geld via jouw betalingsverwerker aan jouw klant terugbetalen. Betalingsverwerkers staan altijd terugbetalingen toe in hun back-end. Neem contact op met de klantenservice van jouw betaalportaal als je niet zeker weet hoe je dit precies moet doen.
Bestellingen aanmaken namens de klant (nieuwe editor)
Naast de reguliere aankopen van klanten op internet, kan je ook handmatig bestellingen aanmaken in het KMO Shops Dashboard. Het handmatig aanmaken van bestellingen namens de klant kan handig zijn als je telefonisch verkoopt of bijvoorbeeld op een evenement of beurs staat.
Bij het handmatig aanmaken van een bestelling voer je de naam en het e-mailadres of telefoonnummer van de klant in en voeg je de producten toe. Optioneel kan je nog andere gegevens toevoegen, zoals de betaalmethode, de verzendgegevens en het factuuradres.
Handmatig een bestelling aanmaken:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Bestellingen.
Klik op Bestelling plaatsen:
Vul de bestellingsgegevens in. Je kan de gegevens van de klant opgeven, producten toevoegen, het aantal bestelde producten instellen, kortingen, fooien of toeslagen toevoegen, verzend- en betalingsgegevens invoeren en meer.
Om een bestelling aan te maken, moet je ten minste de naam en een e-mailadres of telefoonnummer van de klant invoeren en producten toevoegen.Klik op Bestelling aanmaken.
Dat is alles! Je wordt doorgestuurd naar de pagina met bestelgegevens, waar je deze kunt controleren en bewerken als het nodig is.
De bestelling wordt weergegeven in het KMO Shops Dashboard op de pagina Bestellingen bij alle andere bestellingen die in jouw winkel zijn geplaatst. Ook wordt er een melding aan de beheerder over deze bestelling verzonden. Als je het e-mailadres van de klant heeft opgegeven voor deze bestelling, ontvangt de klant een melding over de bestelling in zijn of haar inbox. De klant ziet deze bestelling ook in het klantaccount in jouw winkel.
De bestelling wordt standaard aangemaakt met de statussen "In afwachting van betaling" en "In afwachting van verwerking". Later kan je deze statussen wijzigen als je dat wenst.
Als je KMO Shops gebruikt om productvoorraad bij te houden, wordt de voorraadhoeveelheid van de bestelde artikelen in jouw winkel automatisch verlaagd nadat je de bestelling hebt aangemaakt.
Indien je nog vragen hebt hierover, neem dan even contact op met onze supportdienst via de chat rechtsonderaan!