Naar de hoofdinhoud

Klanten beheren

Gisteren bijgewerkt

Telkens wanneer een nieuwe klant een bestelling plaatst in jouw KMO Shops-winkel, verschijnen de naam en gegevens van de klant in jouw klantenlijst. Je kan al jouw klanten zien en beheren op de pagina Klanten in de KMO Shops Dashboard. Vandaaruit kan je klantprofielen toevoegen, bewerken, verwijderen, filteren of zoeken en alle bestellingen zien die door een bepaalde klant zijn geplaatst. Als je korting wilt geven aan een specifieke groep klanten, kan je een klantengroep aanmaken.

Overweeg voor meer opties voor het beheren van jouw klanten een CRM-systeem te gebruiken?

Je kan jouw KMO Shops-winkel integreren met Teamleader of door jouw winkel te koppelen met een ander CRM-systeem via Zapier.

Klanten toevoegen

Je kan klanten in bulk toevoegen door ze te importeren in jouw bestaande KMO Shops-winkel. Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel of restaurant bent en zich bezig gaat houden met e-commerce, kan je jouw bestaande klanten toevoegen aan de klantenlijst in jouw online winkel.

Nadat klanten zijn toegevoegd, kan je ze markeren als vrijgesteld van belasting of ze opnemen in een klantengroep (loyale klanten, groothandelaren, enz.) en ze speciale kortingen op hun online bestellingen geven.

Een database vol met klanten? Importeer bestaande klanten via de klant importer.

Om klanten te importeren:

  1. Maak een eenvoudig CSV-bestand met een klantenlijst aan met behulp van een tekstverwerker, Excel of OpenOffice.
    Dit CSV-bestand moet komma (",") gebruiken als scheidingsteken en moet beginnen met een kopregel ("name","email","password").

    Je kan de naam, het e-mailadres en het wachtwoord van een klant importeren (optioneel).

  1. Ga in de KMO Shops-beheerder naar Instellingen → Mijn E-Commerce → App Market.

  2. Koop en installeer de app Klanten importeren.

  3. Upload jouw CSV-bestand via deze app en nieuwe klanten worden automatisch aangemaakt.

Klanten bewerken

Je kan een bestaand klantprofiel wijzigen om de gegevens ervan bij te werken.

Om de gegevens van een klant te bewerken:

  1. Ga in de KMO Shops Dashboard naar Verkopen → Klanten.

  2. Klik op het potloodpictogram van het klantprofiel dat je wilt bewerken.

  3. In het dialoogvenster Klant bewerken kan je het volgende van een klant wijzigen:

    • naam

    • e-mailadres

    • toegewezen klantengroep

    • belastingvrijstellingsinstellingen

    • als de klant marketing accepteert (gaat akkoord om marketing-e-mails te ontvangen)

  4. Klik op Opslaan om jouw wijzigingen te bevestigen.

Klanten zoeken en filteren

Gebruik de Filter-balk op de Klanten-pagina om te zoeken op klantnaam en e-mailadres, of filter alle klanten die aan een of meer criteria voldoen (toegewezen klantengroep, belastingvrijstelling, of e-mailmarketing wordt geaccepteerd, aantal geplaatste bestellingen).

Om klanten te filteren:

  1. Ga in de KMO Shops-beheerder naar Verkopen → Klanten.

  2. Zoek naar een volledige naam of e-mailadres. Of selecteer de filter en de criteria die je wenst.

Nu kan je klanten zien die overeenkomen met jouw filters. Je kan bladeren tussen pagina's als er meerdere zijn.

Om de toegepaste filters te verwijderen, wis je de ingevoerde klantnaam, selecteer je de lege waarde voor Belastingvrijstelling, of deselecteert je alle groepen onder het Klantengroep-filter.

Klanten exporteren

Je kan jouw hele klantenlijst of een deel daarvan exporteren naar een CSV-bestand. Het exporteren (en importeren) van klantengegevens is de snelste manier om bestaande klantengegevens bij te werken of nieuwe klanten in bulk toe te voegen.

Als voorbeeld kan je een lijst krijgen van klanten die ermee akkoord zijn gegaan hen promotionele e-mails te sturen.

Om een specifieke klantenlijst te exporteren:

  1. Ga in de KMO Shops Dashboard naar Verkopen → Klanten.

  2. Selecteer de optie Promotionele e-mails toegestaan in het E-mailmarketing-filter:

  3. Klik op Exporteer Alle Resultaten onder de klantenlijst:

Er wordt een CSV-bestand gedownload naar jouw computer. Je kan e-mailadressen uit het geëxporteerde bestand gebruiken met de nieuwsbriefservice van jouw keuze.

Klanten toevoegen aan groepen

Op de pagina Klanten kan je klanten uit de lijst toevoegen aan jouw bestaande klantengroepen. Met klantengroepen kan je jouw klanten organiseren volgens verschillende criteria (groothandelsklanten, B2B, VIP-klanten, enz.), hen kortingen geven, of specifieke CSS-codes opstellen die bepaalde elementen kunnen verbergen of weergeven, afhankelijk van een groep waartoe de klant behoort.

Beschikbare pakketten: Vanaf 1000 klanten en meer. Indien je wenst te upgraden kan dit via de volgende link: Upgraden

Voordat je klanten kan beheren, moet je ten minste één groep hebben. Om een klantengroep aan te maken:

  1. Ga in de KMO Shops-beheerder naar Instellingen → Klantengroepen.

  2. Klik op +Nieuwe klantengroep toevoegen.

  3. Voer de naam van de groep in in het nieuwe veld dat wordt weergegeven. Klanten die je aan deze groep hebt toegewezen, zien de groepsnaam in hun klantaccount in jouw winkel.

  4. Klik op Opslaan.

Nu kan je jouw klanten sorteren op groepen. Om klanten toe te voegen aan of te verwijderen uit een groep:

  1. Ga in de KMO Shops Dashboard naar Verkopen → Klanten.

  2. Voer een zoekopdracht uit of filter jouw klantenlijst.

  3. Selecteer een klant, klik vervolgens op het potloodpictogram rechts van de naam van de klant.

  4. Wijs een klantengroep toe in de kolom Klantengroep.

  5. Klik op Opslaan.

Klanten verwijderen

Je kan op elk moment klantprofielgegevens verwijderen uit jouw winkel. Door het verwijderen van een klantaccount worden de gegevens van door de klant geplaatste bestellingen niet verwijderd. Deze blijven toegankelijk op de pagina Bestellingen.

Om een klantaccount te verwijderen:

  1. Ga in de KMO Shops-beheerder naar Verkopen → Klanten.

  2. Voer een zoekopdracht uit of filter jouw klantenlijst om specifieke klantaccounts te vinden die je wilt verwijderen.

  3. Vink het vakje aan naast de naam van de klantgegevens die je wilt verwijderen.

  4. Klik op Verwijderen en klik vervolgens op Ja om jouw actie te bevestigen.

Je kan klantenaccounts in bulk verwijderen door meer dan één klantaccount tegelijk te selecteren.

Was dit een antwoord op uw vraag?