Wanneer een klant iets koopt in jouw online winkel, verschijnt de bestelling in Verkopen → Bestellingen in het KMO Shops Dashboard. Je ontvangt ook een e-mail of een pushmelding in de mobiele KMO Shops-app.
Op de pagina Bestellingen kan je de bestelling bekijken en beheren. Je hebt toegang tot de bestelgegevens: betaal- en verzendinformatie, bestelde artikelen, naam en contactgegevens van de klant, het factuuradres en meer.
Wanneer er een bestelling voor fysieke producten wordt geplaatst, moet je deze bestelling vervullen. Digitale producten en cadeaubonnen worden echter automatisch vervuld: na betaling ontvangt de klant een e-mail met een link om het bestand of een code voor een cadeaubon te downloaden. Dit zijn de algemene stappen die je doorloopt bij het verwerken van fysieke bestellingen:
Status bestelling | Wat je moet doen |
1. Bestelling is geplaatst | Bekijk de bestelgegevens |
2. Bestelling is betaald | Vervul de bestelling |
3. Bestelling is verzonden | Informeer de klant dat de bestelling onderweg is |
Hoe weet ik dat er een nieuwe bestelling is?
Wanneer je een bestelling ontvangt:
Ontvang je de e-mailmelding van de bestelling van [email protected]. Het onderwerp is “[uw winkelnaam], nieuwe bestelling #X”.
In de Mobiele KMO Shops app ontvang je een pushmelding over een nieuwe bestelling.
De Mobiele KMO Shops app is beschikbaar via de KMO Shops App Market
Een nieuwe bestelling staat op de pagina Bestellingen in de KMO Shops-beheerder of op het tabblad Bestellingen in de KMO Shops-app.
De klant ontvangt een bevestiging van de bestelling per e-mail. Afhankelijk van jouw winkel instellingen kan je ook een kopie van die e-mail ontvangen.
Bestelgegevens bekijken
Op de pagina Bestellingen kan je de lijst met bestellingen bekijken en een overzicht krijgen van de besteldetails: gekochte artikelen, afleveradres, betaal- en verzendgegevens, klantnaam en contactgegevens en meer.
Elke bestelling heeft een betaal- en een vervulstatus. De betaalstatus is afhankelijk van of een klant online betaald heeft of een offline betaalmethode heeft gekozen. De vervulstatus voor alle nieuwe bestellingen met fysieke goederen is Wacht op afhandeling:
Voordat je de bestelling gaat vervullen, moet je de betaalstatus van de bestelling controleren:
De status Betaald betekent dat jouw klant online heeft betaald en dat de betaling is gelukt.
De status Wacht op betaling betekent dat jouw klant heeft gekozen voor offline betaling of dat de online betaling is mislukt. Open de pagina met bestelgegevens voor een gedetailleerd betalingsoverzicht in het gedeelte Betaalgegevens.
Om snel een bestelling te vinden, kan je bestellingen zoeken en filteren .
Meer lezen: Bestellingen bewerken
Bestelling vervullen
Na het bekijken van de bestelgegevens moet jij of jouw medewerkers de goederen inpakken en verzenden naar jouw klant. Dit proces wordt aangeduid als het "vervullen van bestellingen" en omvat alle stappen die je neemt om de bestelling af te leveren bij de klant. Het proces is enigszins anders voor lokale bezorging en zelf ophalen.
Het vervullingsproces omvat meestal het volgende:
Goederen ophalen uit het magazijn of de voorraad.
Producten inpakken.
Verzendlabels kopen. Om tijd te besparen en het label niet op het postkantoor in te vullen, kan je vooraf ingevulde verzendlabels kopen via Sendcloud dankzij de Sendcloud integratie met KMO Shops.
De Sendcloud integratie is beschikbaar via de KMO Shops App Market
Klanten informeren over verzonden bestellingen
Nadat je het pakket naar de vervoerder hebt gebracht, is de laatste stap om jouw klanten te laten weten dat hun bestelling onderweg is. Je moet de status van jouw bestelling wijzigen en de klant ontvangt dan automatisch een e-mail dat de bestelling is verzonden.
Een klant informeren over de verzonden bestelling:
Ga in de KMO Shops Dashboard naar Verkopen → Bestellingen en open de bestelling of meerdere bestellingen in bulk.
Wijzig de vervulstatus van de bestelling in Verzonden.
(optioneel) Voer het trackingnummer in als jouw vervoersdienst dat verstrekt. Jouw klant ontvangt een melding met dit trackingnummer. Het tracking nummer staat ook in het klantaccount.