Alle bestellingen in jouw winkel staan op de pagina Bestellingen. Standaard is de lijst met bestellingen geordend van nieuwste naar oudste. Je kan bestellingen filteren om snel specifieke bestellingen te vinden, zoals vooruitbestellingen of bestellingen die klaar zijn om verzonden te worden. Je kan ook bestellingen zoeken op trefwoorden zoals productnaam, SKU, e-mailadressen van klanten enz.
Bestellingen filteren
Op de pagina Bestellingen kan je allerlei filters gebruiken om te kiezen welke bestellingen je wilt weergeven en bulk acties uitvoeren voor meerdere orders. Om filters of filtercombinaties opnieuw te gebruiken, kan je aangepaste filters maken.
Je kan jouw bestellingen filteren op de volgende criteria:
Datum
Betaalstatus
Vervulstatus
Betaalmethode
Verzendmethode of vervoerder
Ophaal- of leveringsdatum en -tijd
Producten
Met vooruitbestellingen
Met een trackingnummer (alleen in de mobiele KMO Shops-app)
Met een bepaalde kortingsbon (alleen in de mobiele KMO Shops-app)
Met een korting (alleen in de mobiele KMO Shops-app)
Met fooien (alleen in de mobiele KMO Shops-app)
Met een opmerkingen van klanten of personeelsnotities (alleen in de mobiele KMO Shops-app)
Stel, je wilt betaalde bestellingen gaan voorbereiden voor de levering. In dat geval moet je meerdere filters tegelijk gebruiken om jouw zoekopdracht te verfijnen: zowel voor de betaalstatus als voor de verzendmethode.
Bestellingen filteren:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Bestellingen.
Klik op Filteren.
Links boven zie je de standaard voorinstellingen voor het filteren van bestellingen met:
ā
Of selecteer een specifieke categorie in de vervolgkeuzelijsten. In ons voorbeeld, is dat Betaalstatus ā Betaald en Vervulstatus ā Wacht op afhandeling:
ā
Aangepaste filters voor bestellingen maken
Om het vervullingsproces te versnellen kan je een aangepast filter maken voor regelmatig terugkerende bestellingen. Je kan bijvoorbeeld lokale bestellingen markeren die de komende 7 dagen moeten worden geleverd. Zodra je een aangepast filter hebt gemaakt, wordt het weergegeven in de vooraf ingestelde filters linksboven op de pagina Bestellingen. Wanneer je op de aangepaste filtercombinatie klikt, zie je alle bestellingen die overeenkomen met jouw voorkeuren.
Een aangepast filter voor bestellingen maken:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Bestellingen en klik op Filters.
Selecteer verschillende filters uit de vervolgkeuzelijst. Bijvoorbeeld Betaalstatus ā Betaald, Vervulstatus ā Wacht op afhandeling, Verzendmethode ā Levering op de volgende dag.
Scroll naar beneden en klik op Filter opslaan aan de linkerkant:
āVul in het veld Filternaam de naam in van het filter dat bij de vooraf ingestelde filters komt te staan. Bijvoorbeeld Bestellingen die moeten worden voorbereid voor levering op de volgende dag.
Klik op Opslaan.
Via een abonnement of lidmaatschap kan je jouw klanten producten of diensten automatisch aanrekenen volgens een bepaalde factureringscyclus. Meer info via deze link.
Bestellingen zoeken op producten en klanten
Naast het filteren van bestellingen kan je bestellingen zoeken op productnaam, bestelnummer, btw-factuurnummer, SKU, beheerdersnotities, naam, e-mailadres of huisadres van de klant of opmerkingen. Om bijvoorbeeld alle bestellingen van een bepaalde klant te vinden, kan je zoeken op het e-mailadres van de klant.
Zoeken in bestellingen:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Verkopen ā Bestellingen.
Voer in de zoekbalk een specifieke parameter in om de bestellingen te filteren. In ons voorbeeld is dat het e-mailadres van een klant:
ā(optioneel) Gebruik de vervolgkeuzelijsten bij de filters om de lijst verder te verfijnen. Als je bijvoorbeeld de bestellingen van een bepaalde klant wilt zien die nog niet betaald zijn, klikt je op Betaalstatus en selecteert Wacht op betaling:
ā(optioneel) Klik in de linkerkolom op Filter opslaan om de zoekopdracht op te slaan als een vooraf ingesteld filter.