Naast reguliere verzending kan je in de verzendinstellingen in het KMO Shops Dashboard ook instellen dat de bestelling in je winkel wordt opgehaald. Zo hoeft jouw klant niet te wachten op de verzending van zijn bestelling. Bovendien hoeft de klant geen verzendgegevens in te voeren, zodat het afrekenen sneller gaat.
Zelf ophalen van bestellingen instellen
Optie voor pick-up toevoegen aan jouw winkel:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Bezorging en Afhalen.
Klik op + Ophaalmethode toevoegen
Voeg het label ophaalmogelijkheid toe. Dit wordt getoond aan klanten bij het afrekenen
Voeg de gedetailleerde instructies voor klanten toe. Geef het adres op waar klanten hun bestellingen kunnen ophalen en leg uit hoe en wanneer ze dat kunnen doen.
Voeg zo nodig Ophaalkosten toe (bijvoorbeeld als je de onkosten voor het leveren van de goederen op deze locatie moet dekken).
Schakel de optie Vraag om ophaaldatum en -tijd bij het afrekenen in. De klant moet dan een tijd opgeven voor het ophalen van de bestelling. Stel je openingstijden in en een praktische verwerkingstijd voor je bestelling. Lees een meer gedetailleerde beschrijving van de datum- en tijdkiezer verderop in dit artikel.
Klik op Opslaan.
Je klanten kunnen nu bij het afrekenen de optie voor lokaal ophalen kiezen voor hun bestellingen.
ā
Als je alleen voor specifieke producten lokale pick-up wil aanbieden, kan je deze verzendoptie inschakelen voor bepaalde artikelen en uitschakelen voor de overige producten in uw winkel.
Je kan ook de betaalmethoden beperken bij pick-up van bestellingen. Bied klanten bijvoorbeeld alleen de mogelijkheid om contant te betalen aan en schakel betaling met creditcard uit.
Als je beschikt over meerdere locaties voor pick-up, volg je gewoon dezelfde stappen om meer ophaalopties toe te voegen. Als je alle adressen van de locaties opgeeft in het veld label voor pick-upoptie, kunnen je klanten gemakkelijk zien wat de verschillende opties zijn.
Instellen van datum en tijd van pick-up
Je kan voor je lokale pick-upoptie de datum- en tijdkiezer inschakelen. Stel de openingstijden in om ervoor te zorgen dat je klanten niet verschijnen wanneer je gesloten bent.
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Verzending en pick-up.
Klik op Acties ā Bewerken naast de ingeschakelde pick-upoptie.
Schakel de optie Vraag bij het afrekenen om datum en tijd voor pick-up in:
Controleer op welke dagen je open bent voor het ophalen van bestellingen en stel je openingstijden in:
Selecteer de tijd om de bestelling uit te voeren:
Klik op Opslaan.
Als je klanten er nu bij het afrekenen voor kiezen om hun bestelling op te halen, kunnen ze de gewenste dag en tijd selecteren op basis van jouw openingstijden en benodigde tijd om de bestelling te vervullen.
Welke dag en tijd de klant bij het afrekenen heeft geselecteerd, kan je zien in het e-mailbericht voor deze bestelling of bij de bestelgegevens in het KMO Shops Dashboard onder Mijn verkopen ā Bestellingen.
Als je meerdere fysieke locaties voor pick-up in de winkel heeft, kan je in het KMO Shops Dashboard verschillende pick-upmethodes maken voor verschillende ophaallocaties.
Pick-upbestellingen beheren
Als er een nieuwe pick-upbestelling in je winkel wordt geplaatst, kan je dit onder andere zien in het gedeelte Mijn verkopen ā Bestellingen van het KMO Shops Dashboard. Het pictogram voor pick-up van bestellingen ziet er als volgt uit:
Lees het artikel Lokale bezorging en ophalen beheren voor meer informatie over het verwerken van uw afhaalorders.
Lees het artikel Bestellingen exporteren voor meer informatie over het downloaden van de bestellijst.
E-mailsjabloon van "Klaar voor pick-up" wijzigen (voor gevorderden)
Je kan jouw e-mailmelding "Klaar voor pick-up" aanpassen door een logo toe te voegen of het kleurschema en lettertype te wijzigen of aanvullende informatie toe te voegen.
KMO Shops verstuurt de melding "Bestelling staat klaar om te worden opgehaald" naar het e-mailadres van de klant wanneer je de status van de bestelling wijzigt in Klaar voor pick-up. De melding bevat de gegevens van de gekochte artikelen en de ophaalinstructies.
Sjabloon bewerken:
Ga in het KMO Shops Dashboard naar Instellingen ā Meldingen.
Kies de melding Bestelling staat klaar om te worden opgehaald en klik op Bewerken:
Pas waar nodig het sjabloon aan.
Klik op Voorbeeld van e-mail of testbericht sturen.
Als je een sjabloon wilt terugzetten naar de standaardwaarden, klik je onder de editor op Terugdraaien naar standaard.