Er zijn drie soorten betaalproblemen waarmee je te maken kunt krijgen: Je betalingsverwerker verschijnt niet of werkt niet bij het afrekenen, kaartbetalingen worden niet uitgevoerd of de bestelling in het KMO Shops Dashboard heeft een verkeerde betaalstatus. In dit artikel lees je hoe je veel voorkomende problemen aanpakt.
Een betaalmethode is niet beschikbaar bij het afrekenen
Als een betaalmethode niet bij het afrekenen verschijnt of een fout geeft bij het openen ervan, controleer dan of:
De betaalmethode is ingeschakeld op de pagina Betaling in het KMO Shops Dashboard.
De betaalmethode correct is ingesteld: zorg dat alle benodigde referenties, zoals API-sleutels, inloggen, wachtwoord, enz. die je opgeeft voor deze methode in de winkelbeheerder overeenkomen met die in de accountinstellingen van je betalingsverwerker.
Zie de instructies over het instellen van online betaalmethoden
Je externe betalingsverwerker heeft mogelijk extra configuratiestappen langs hun kant. Zorg ervoor dat je deze volgt en neem indien nodig contact op met hun voor ondersteuning, zodat alle instellingen juist worden geconfigureerd.
De valuta geselecteerd in je betalingsmethodeaccount overeenkomt met jouw winkelvaluta. Neem contact op met je betalingsverwerker voor meer informatie of de betreffende valuta wordt ondersteund.
De testmodus niet is aangevinkt voor deze betaalmethode op de bijbehorende pagina in het KMO Shops Dashboard en in het account van de betalingsverwerker. Je kan de testmodus gebruiken bij het instellen van een betaalmethode, maar vergeet niet om deze uit te schakelen zodra je daadwerkelijk betalingen van klanten wil accepteren.
De betaalmethode niet is uitgeschakeld voor het product.
Een kaartbetaling is geweigerd
Als bij het afrekenen een betaalmethode verschijnt, maar je klanten krijgen fouten bij het betalen, controleer dan of hun creditcard niet verlopen is en of ze geld hebben om de bestelling te betalen.
Als er geen probleem is met de geldigheid van de kaart en het geld, raadt je klant dan aan om contact op te nemen met de bank/het betaalsysteem voor mogelijke redenen voor de weigering. Je kan ook voorstellen een andere kaart/betaalmethode te gebruiken.
Langs jouw kant kan je contact opnemen met je betalingsverwerker en de fout beschrijven voor meer informatie over de mogelijke oorzaak van het probleem en de beschikbare oplossingen.
Een bestelling heeft een verkeerde betaalstatus in het KMO Shops Dashboard
Nadat een bestelling is geplaatst, verschijnt deze op de pagina Bestellingen in het KMO Shops Dashboard. Elke bestelling heeft een betaalstatus.
In het geval een betaalde bestelling een verkeerde betaalstatus heeft (bijvoorbeeld In afwachting van betaling in plaats van Betaald), kan je op de bestelling klikken om toegang te krijgen tot de gegevens en kijken naar het blok Betalingsgegevens:
In dit blok zie je de gebruikte betaalmethode, fouttekst (indien beschikbaar), en de link naar de transactiegegevens. Klik op deze link om de transactie in jouw account van de betalingsverwerker te bekijken. Als de foutmelding onduidelijk blijft, kan je deze opzoeken in een zoekmachine of contact opnemen met jouw betalingsgateway voor meer informatie en mogelijke oplossingen.
Als een bestelling niet wordt weergegeven in de sectie Bestellingen controleer dan de pagina Verlaten winkelwagens die onvoltooide bestellingen weergeeft. Bestellingen met bepaalde betalingsfouten kunnen daarheen gaan.
Nog steeds een probleem met de betaling
Als je het bovenstaande hebt geprobeerd en nog steeds problemen hebt met klantbetalingen, contacteer ons dan via de chat rechtsonderaan met de volgende informatie voor probleemoplossing:
Als het probleem werd gemeld door een klant: hun e-mailadres, de gebruikte betaalmethode en een screenshot/tekst van de fout bij het afrekenen. Je kan hen ook vragen naar de stappen om de fout te reproduceren.
Als de bestelling een verkeerde betaalstatus heeft in het dashboard: bestelnummer en welke betaalmethode is gebruikt.
Als de bestelling is geplaatst als een verlaten winkelwagen na betaling: het e-mailadres van de klant, besteldatum en de lijst met artikelen in de winkelwagen.
Klanten niet laten betalen en bestellen? Dankzij de "Catalogus" module kan je eenvoudig producten tonen op je online winkel zonder dat deze online besteld kunnen worden. Je kan dit terugvinden via deze link.