Google Shopping is een dienst van Google die een platform biedt voor zowel kopers als verkopers om producten te zoeken, te vergelijken en te kopen. Het werkt als een digitale marktplaats waar verschillende retailers hun producten kunnen adverteren en waar consumenten producten kunnen vinden en vergelijken van verschillende aanbieders.
Indien je graag via Google wenst te verkopen, dan kan je dit hier activeren.
Hier is hoe het werkt:
Productzoekfunctie: Gebruik van Google Shopping voor het zoeken naar producten, met weergave van relevante opties van diverse verkopers
Prijs- en Productvergelijking: Mogelijkheid om producten en prijzen te vergelijken, inclusief beoordelingen en specificaties.
Gesponsorde Advertenties: Optie voor verkopers om producten als gesponsorde advertenties te tonen.
Directe Link naar Verkopers: Mogelijkheid voor gebruikers om door te klikken naar de verkoper voor aankopen.
Gebruikersreviews en Ratings: Beschikbaarheid van productbeoordelingen om koopbeslissingen te ondersteunen.
Google Account Integratie: Aanpassing van zoekresultaten op basis van eerdere zoekopdrachten en voorkeuren bij gebruik van een Google-account.
Mobiele Toegankelijkheid: Toegankelijkheid van Google Shopping via mobiele apparaten voor het zoeken en vergelijken van producten onderweg.
Google Shopping is dus in essentie een handige tool voor zowel kopers die producten willen vinden en vergelijken, als voor verkopers die hun producten aan een breder publiek willen presenteren. Het platform maakt het eenvoudiger om prijzen te vergelijken en de beste deals te vinden zonder meerdere websites te hoeven bezoeken.
Liever jouw Google Shopping laten opzetten door een team van experts? Bekijk dan ons SEA-groeitraject.
Wat is Google Merchant Center
Google Merchant Center is een online platform van Google. Het wordt gebruikt om informatie over je producten en je winkel te uploaden en te beheren, zodat deze informatie kan worden verspreid en gesynchroniseerd in alle Google-platforms. Om een Shopping-campagne uit te voeren of deel te nemen aan de gratis vermeldingen heb je een account in het Google Merchant Center nodig.
Zodra je de integratie tussen KMO Shops en Google gebruikt, is het Google Merchant Center-account automatisch voor je aangemaakt en gevuld (evenals het Google Ads-account dat ook nodig is voor het uitvoeren van een campagne).
Hoe Google shopping opzetten
Indien je graag wenst te verkopen via google dien je eerst een Google account aan te maken in het Merchant center. Daar kan je vervolgens jouw productfeed plaatsen zodat jouw producten te koop staan via Google Shopping. Uiteraard kan je dan nog beslissen om deze te adverteren.
Meer info over hoe je Google Shopping kan opzetten kan je terugvinden in het volgend artikel: Productfeed koppelen aan Google Shopping
Voordat je een Google Shopping-campagne maakt
Als je de integratie tussen KMO Shops en Google gebruikt, worden alle advertenties aangemaakt op basis van je catalogus en productpagina's. Nadat je de campagne hebt gemaakt, moet hij nog worden goedgekeurd door Google. De informatie op je website is dus erg belangrijk.
Voordat je begint met reclame via Google Shopping-advertenties, moet je het volgende doen:
Controleren of je producten niet worden vermeld in de niet-ondersteunde shopping inhoud.
De instellingen voor verzendkosten en btw instellen in de KMO Shops-beheerder. Dit is verplicht voor het Google Merchant Center.
De informatie over de betaalopties in je etalage tonen.
De catalogus optimaliseren. Google Shopping-campagnes gebruiken je productfeed om advertenties te genereren: ze lenen afbeeldingen en stukjes beschrijvingen uit je catalogus. Om je advertenties succesvol te laten zijn, kan je:
de producten in je winkel verstandig indelen, zodat ze in de juiste categorieën en subcategorieën staan.
de relevantie van je producttitels en beschrijvingen optimaliseren door trefwoorden van hoge waarde op te nemen.
productafbeeldingen van hoge kwaliteit en zonder watermerken in je winkel gebruiken (het is beter als ze op een witte achtergrond staan).
Het is ook aan te raden vast een paar keer het verkoopproces te testen voordat je begint met adverteren, zodat je er zeker van kunt zijn dat alles goed functioneert.