Naar de hoofdinhoud

Een mini blog lanceren op jouw webshop

Gisteren bijgewerkt

Er zijn een aantal redenen waarom een blog op je winkelwebsite een win-winsituatie is voor zowel jij als jouw klanten. Van SEO en het vergroten van de merkloyaliteit tot de mogelijkheid om meteen iets te kunnen kopen (en verkopen). En dan hebben we nog niet genoemd dat klanten dan niet ergens anders naartoe hoeven te gaan om meer over je producten te lezen.

In KMO Shops kun je een mini-blog maken met behulp van categoriebeschrijvingen. Je hebt waarschijnlijk al categorieën - en misschien ook subcategorieën - in jouw winkel geprobeerd. Dus… Wat als je die nu eens gebruikt om een blog op te zetten? Dit klinkt misschien lastig, maar het resultaat zal je bevallen.

Tips voor bloggen

Voordat je begint, zijn dit enkele voordelen die het schrijven van een blog kan opleveren voor je winkel:

  • SEO. Artikelen zijn content en de trefwoorden daarin helpen je winkel hoger in de zoekresultaten te scoren. Hetzelfde geldt voor de terugkoppelingen naar deze blogartikelen.

  • Verkeer. Niet alleen organisch zoekverkeer, maar ook het verkeer van doorverwijzingen. Kwaliteitsartikelen trekken lezers. Sterker nog: als je teksten boeiend en nuttig zijn, delen mensen ze misschien op sociale media en op andere websites.

  • Conversie. Klanten converteren om verschillende redenen en je blog kan daar één van zijn. Je kunt bijvoorbeeld een uitvoerig artikel over je product schrijven en een link naar dit product in de tekst zetten. Op deze manier kunnen lezers het artikel rechtstreeks vanuit je blog kopen.

  • Reclame. Nieuw binnengekomen producten? Uitverkoop? Wedstrijd? Een blog is de perfecte plaats om hierover te vertellen, omdat je niet beperkt bent qua ruimte. En dan is de blog zelf ook nog een manier om voor jezelf reclame te maken.

  • Uw stem. Artikelen kunnen je helpen bij het ontwikkelen van je merkidentiteit. Ook als je op dit moment een kleine winkel hebt, kun je al beetje bij beetje beginnen met opbouwen van je imago. De blog heeft invloed op de manier waarop klanten je bedrijf zien.

  • Expertise. Tips en instructievideo's. Nieuws en aankondigingen. Je kent je product beter dan wie dan ook en je kent je branche. Dus kun je deze kennis delen en aan geloofwaardigheid winnen.

Liever jouw blogartikelen laten opmaken door onze marketings-experts? Ontdek ons content-groeitraject.

Een blog aan je winkel toevoegen met de easy editor

Naast productcategorieën die je in je winkel kan maken, kan je een deel hiervan gebruiken voor je blog en blogposts. "Kan dat dan?", vraag je je misschien af. Dat kan omdat je in categoriebeschrijvingen de mogelijkheid hebt om teksten, afbeeldingen en zelfs video's toe te voegen.

Laten we het proces in twee delen splitsen: het maken van het bloggedeelte en het maken van blogposts.

Het bloggedeelte maken

Een bloggedeelte aan je webwinkel toevoegen doe je als volgt:

  1. Ga in je KMO Shops controlepaneel naar Catalogus → Categorieën.

  2. Klik op de knop nieuwe categorie. Je ziet de pagina van de nieuwe hoofdcategorie die je nu kunt gaan invullen:

  3. Voer in het veld Naam de naam in die je wilt voor je bloggedeelte. Je kunt het gewoon "Blog" of "Onze blog" noemen, of een titel bedenken die past bij het concept van je winkel.

  4. In het veld Categorieafbeelding klik je op Bestand kiezen om een afbeelding te uploaden als omslag van je blog:


    Als je geen afbeelding uploadt, zal de categorie een standaardafbeelding met kleurverloop als omslag hebben.

  5. Schrijf in het veld Omschrijving een korte beschrijving voor jouw blog. Deze wordt zichtbaar wanneer iemand in de blogcategorie komt.

  6. (optioneel) Sleep de categorie in de categorieboom om de volgorde ervan in je winkel te wijzigen.

  7. Klik op Opslaan.

Goed, nu heeft je een bloggedeelte in je winkel.

Voor een klant die je winkeletalage bekijkt, zal dit gedeelte eruitzien als één van de winkelcategorieën (het wordt ook weergegeven in het menu):

Nu is het tijd om je eerste blogpost te maken. Raad eens waar? Juist, in de beschrijving van een subcategorie.

Blogposts maken

Beschrijvingen van categorieën (en subcategorieën) in KMO Shops kunnen 300.000 tekens lang zijn en hebben een ingebouwde teksteditor. Je kunt deze teksteditor gebruiken om alinea's in te delen, video's, afbeeldingen en links toe te voegen, kleur, grootte en lettertype van de tekst te veranderen, lijsten en tabellen te maken en nog veel meer. Alles wat je normaal gesproken zou doen in een blogeditor. Omdat aan subcategorieën bovendien ook afbeeldingen toegewezen kunnen worden, kun je aan elke post in je blog een afbeelding toevoegen die zal dienen als (een soort) affiche.

Een nieuwe blogpost maken:

  1. Ga in de KMO Shops-beheerder naar Catalogus → Categorieën.

  2. Zoek in het menu Categorieën de blogcategorie en klik erop.

  3. Klik op + Subcategorie toevoegen.

  4. Voer in het veld Naam de naam van je blogpost in. Bijvoorbeeld "Eerste blogbericht":

  5. Klik in het veld Categorieafbeelding op Bestand kiezen om een afbeelding te uploaden als omslag van je blog.

  6. Schrijf in het veld Omschrijving de tekst van je blogpost met de WYSIWYG-tekstverwerker. Je kunt foto's, video's, links en meer toevoegen.

  7. (optioneel) Klik op Categorieproducten → Producten toewijzen aan categorie om producten te kiezen die onderin je bericht weergegeven worden. Dit kunnen de producten zijn waarover je schrijft of andere producten uit je catalogus:

  8. Klik op Opslaan.

Dat is alles! Je nieuwe blogpost in het bloggedeelte kan er als volgt uitzien:

Als je een nieuwe subcategorie aan een categorie toevoegt, wordt deze standaard weergegeven aan het einde van de lijst. Om de blogberichten in chronologische volgorde te ordenen, moet je de volgorde handmatig wijzigen.

Wanneer je sommige blogposts niet wilt weergeven (bijv. omdat ze verouderd zijn of omdat je ze op een later tijdstip wilt publiceren), kan je ze verbergen door de subcategorie uit te schakelen. Je kunt posts die je niet meer nodig heeft ook verwijderen.

Het is ook mogelijk om het uiterlijk van je blogposts nog verder aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de categorieafbeeldingen te verbergen en alleen de categorienamen in je winkel weer te geven. Je bloggedeelte bestaat dan alleen uit de titels van de blogposts. Of je kunt kiezen of je de categorienaam op of onder de afbeelding wilt weergeven of bij een muisbeweging. Je kunt zelfs alle categorienamen verbergen en alleen de afbeeldingen laten staan.

Dit doet je als volgt:

  1. Ga in je KMO Shops controlepaneel naar Ontwerp.

  2. Scrol naar Positie categorienaam.

  3. Kies de gewenste optie.

De wijzigingen worden automatisch opgeslagen.

Een blog toevoegen met de prosite

Als je een ProSite hebt en overweegt om daarop blogartikelen te publiceren, kan dit de vindbaarheid in zoekresultaten aanzienlijk verhogen. Bovendien biedt het een centraal platform voor de inhoud die je gebruikt voor al je andere online marketingkanalen. Het plaatsen van blogartikelen draagt ook bij aan meer persoonlijkheid, professionaliteit en geloofwaardigheid.

Wens je graag een blogmodule op jouw Prosite te activeren? Neem dan een kijkje in onze appstore.

Was dit een antwoord op uw vraag?